Close

Υποσυνείδητο: Πως επηρεάζει τις σκέψεις και τις αποφάσεις μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε

7-πράγματα-που-επηρέαζουν-τις-αποφάσεις-μας-και-δεν-το-καταλαβαίνουμε-

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί πολύ πολύπλοκα. Το υποσυνείδητο μας, τις περισσότερες φορές, επηρεάζει τις σκέψεις και τις αποφάσεις που παίρνουμε χωρίς καν να το καταλαβαίνουμε. Δείτε ποια είναι αυτά τα πράγματα που μας υποκινούν να παίρνουμε αποφάσεις, ακόμα και να αλλάζουν τις αναμνήσεις μας.

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος λειτουργεί πολύ περίεργα μερικές φορές. Μπορεί να μας κάνει να συμπεριφερόμαστε περίεργα, να παίρνουμε αποφάσεις που δεν τις έχουμε σκεφτεί καλά πριν ή ακόμη και να επηρεάσει τις αναμνήσεις μας. Υπάρχουν 7 πράγματα που επηρεάζουν τις αποφάσεις μας ακόμη και χωρίς να το καταλάβουμε μερικές φορές.

Ο άνθρωπος είναι ένα κοινωνικό ον. Αυτό σημαίνει ότι τις περισσότερες φορές οι αποφάσεις που παίρνει στη ζωή του, ακόμη και αν δεν το αντιλαμβάνεται, είναι επηρεασμένες από το κοινωνικό σύνολο. Τί είναι όμως αυτό που μας κάνει να παίρνουμε τις αποφάσεις;

Δείτε ακόμα Μπορείς να επιλέξεις την ευτυχία αρκεί να ξέρεις να την αναγνωρίζεις

Σίγουρα όλα ξεκινούν από τον εγκέφαλο. Αλλά όσο κι αν προχωρήσει η επιστήμη το πως λειτουργεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος παραμένει ακόμη σε ένα μεγάλο ποσοστό μυστήριο. Στο σημερινό άρθρο θα δούμε 7 πράγματα που επηρεάζουν τις αποφάσεις μας και μάλιστα τις περισσότερες φορές, χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε. Διαβάστε παρακάτω:

Οι άγνωστοι μπορούν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά ενός ατόμου.

Είναι όλα σχετικά με τη θεωρία Zajonc (κοινωνική διευκόλυνση). Μπορείτε να περπατήσετε με ένα παλιό σκισμένο μπλουζάκι στο σπίτι, αλλά να είστε κοκέτα όταν είστε έξω.

Ωστόσο, η συμπεριφορά ενός ατόμου εξαρτάται όχι μόνο από τις κοινωνικές του συναναστροφές αλλά και από τον αριθμό των αγνώστων από τους οποίους περιβάλλεται κάποια συγκεκριμένη στιγμή. Για παράδειγμα, ένας άντρας είναι πιθανό να εγκαταλείψει τη θέση του σε ένα λεωφορείο για να εντυπωσιάσει μια κυρία.

Πώς να το αποφύγετε αυτό; Από καιρό σε καιρό, αναρωτηθείτε: «Γιατί το κάνω αυτό; Είναι για να εντυπωσιάσω κάποιον και να με συμπαθήσει ή επειδή το θέλω;».

Υποσυνείδητο: Πως επηρεάζει τις σκέψεις και τις αποφάσεις μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε

Γιατί κάθε τι καινούριο αρχικά μας εντυπωσιάζει και μετά αλλάζουμε γνώμη;

Το φαινόμενο Hawthorne ισχύει εδώ. Ένα νέο περιβάλλον έχει τον τρόπο να κορυφώνει το ενδιαφέρον μας για ένα πείραμα ή ένα γεγονός, να μας κάνει να συμπεριφερόμαστε διαφορετικά και να δίνουμε ένα ψευδώς θετικό αποτέλεσμα.

Για παράδειγμα, σε ένα σούπερ μάρκετ, ας υποθέσουμε ότι σας προσφέρεται να δοκιμάσετε μια πάστα ψαριού με νέα γεύση και να συμπληρώσετε ένα ερωτηματολόγιο. Μπορεί να του δώσετε υψηλή βαθμολογία στο κατάστημα, αλλά στο σπίτι, συνειδητοποιείτε ότι δεν υπάρχει τίποτα ιδιαίτερο σε αυτό.

Προσπαθήστε να σκέφτεστε καθαρά και κριτικά. Η απάντηση σε μια έρευνα ή ένα πείραμα δεν σας υποχρεώνει να δώσετε την υψηλότερη βαθμολογία μόνο επειδή επιλέξατε να συμμετάσχετε ως εμπειρογνώμονας.

 

Οι άνθρωποι θυμούνται τις ημιτελείς εργασίες καλύτερα από τις τελειωμένες.

Το φαινόμενο Zeigarnik ισχύει εδώ. Ένα άτομο είναι πιο πιθανό να θυμάται πράγματα ή ενέργειες που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. Για παράδειγμα, ένας σερβιτόρος θυμάται την παραγγελία σας μέχρι να σας την φέρει και μετά στρέφει την προσοχή του σε άλλους πελάτες.

Είναι καλύτερα να τελειώνετε ό,τι κάνετε για να μην κολλήσει στις αναμνήσεις σας. Τουλάχιστον τελειώστε το στο κεφάλι σας. Θα σας βοηθήσει να παραμείνετε προσγειωμένοι και να σταματήσετε να ρωτάτε «Και αν…»

Υποσυνείδητο: Πως επηρεάζει τις σκέψεις και τις αποφάσεις μας χωρίς να το καταλαβαίνουμε

Οι άνθρωποι αγοράζουν ακριβά πράγματα επίτηδες.

Είναι το φαινόμενο Veblen — μια οικονομικά αδικαιολόγητη ζήτηση για ακριβά προϊόντα. Αυτή η επίδραση παρατηρείται συχνά μεταξύ των νέων που ενδιαφέρονται να διατηρήσουν την κοινωνική τους θέση. Αυτό συμβαίνει διότι υπάρχει η αντίληψη ότι τα προϊόντα που πωλούνται με έκπτωση είναι ελαττωματικά.

Θεωρήστε τον εαυτό σας παγιδευμένο σε αυτό το εφέ, αν αναζητάτε την πιο πρόσφατη τσάντα Gucci ή ένα ταξίδι στην Ευρώπη μόνο και μόνο για να κάνετε άλλη μια υπέροχη ανάρτηση στο Instagram. Όταν αγοράζετε ένα ακριβό πράγμα, αναρωτηθείτε: «Πληρώνετε για υψηλή ποιότητα ή κοινωνικό κύρος;»

 

Οι άνθρωποι τείνουν να συμπαθούν αυτούς που κάνουν λάθη.

Αυτό είναι ένα παράδειγμα του φαινομένου pratfall. Οι πετυχημένοι άνθρωποι που κάνουν λάθη και φαίνονται αστείοι τείνουν να είναι πιο ελκυστικοί για εμάς. Η τελειότητα μας κρατά σε απόσταση και μπορεί ακόμη και να είναι εκνευριστική.

Μη φοβάστε να φαίνεστε αδέξιοι ή να συμπεριφέρεστε ανόητα! Επιπλέον, είναι πολύ πιο εύκολο να γνωρίσουμε ανθρώπους όταν είμαστε ο αυθεντικός εαυτός μας παρά όταν συμπεριφερόμαστε σαν βασιλιάδες και βασίλισσες.

 

Οι άνθρωποι υπερεκτιμούν την προσοχή που τραβούν.

Το εφέ του προβολέα είναι να έχετε την αίσθηση ότι σας κοιτάζουν και ότι οι άνθρωποι παρατηρούν όλα τα λάθη σας. Εάν μια γυναίκα ξεχάσει να βάλει μάσκαρα στο ένα μάτι, θα είναι σίγουρη ότι όλοι γύρω της θα το προσέξουν.

Οι άνθρωποι παρατηρούν τα λάθη μας πολύ λιγότερο από όσο νομίζουμε. Εάν έχετε ένα σημείο στο πουκάμισό σας, μην μένετε πολύ σε αυτό. Απλώς σκεφτείτε πόσο συχνά παρατηρείτε εσείς τα λάθη των άλλων… Όχι πολύ συχνά ε;

 

Όσο περισσότεροι άνθρωποι σας περιβάλλουν, τόσο λιγότερο κάποιος θα προσπαθήσει να σας βοηθήσει όταν το χρειάζεστε.

Το φαινόμενο περαστικού ισχύει εδώ. Όσο περισσότεροι άνθρωποι περιβάλλουν ένα άτομο που χρειάζεται βοήθεια, τόσο λιγότερο πιθανό κάποιος από αυτούς να βοηθήσει πραγματικά. Εάν υπάρχουν πολλοί άνθρωποι σε ένα μέρος, ο καθένας από αυτούς είναι πιθανό να πιστεύει ότι κάποιος άλλος θα βοηθήσει. Επομένως, κανείς δεν βοηθάει.

Δείτε ακόμα Μεγάλωσα αρκετά για να χαλάω στιγμές με ανθρώπους χωρίς ουσία και ψυχή

Εάν ξαφνικά αισθανθείτε άρρωστοι σε δημόσιο χώρο, μην φωνάξετε όλο το πλήθος. Αντίθετα, ζητήστε από ένα συγκεκριμένο άτομο να σας βοηθήσει. Με αυτόν τον τρόπο θα έχετε περισσότερες πιθανότητες να ακουστείτε.

All photos via: brightside.me 

Διαβάστε όλα τα άρθρα για την ψυχολογία στο Daddy-Cool.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου χωρίς την γραπτή άδεια από τον εκδότη.