Close

Το παιδί μου δεν κάνει καλά γράμματα: Κολπάκια για να το βοηθήσετε

Το παιδί μου δεν κάνει καλά γράμματα: Κολπάκια για να το βοηθήσετε

Υπάρχουν πολλά στοιχεία που πρέπει να ισχύουν ταυτόχρονα προκειμένου να είναι ο γραφικός χαρακτήρας του ατόμου ευανάγνωστος, κάτι που μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολο για κάποια παιδιά. Σαν γονείς και ειδικοί, θα πρέπει να ξέρουμε και να έχουμε στο μυαλό μας συνέχεια τον στόχο που θέλουμε να πετύχουμε. Θέλουμε κάθε γράμμα να είναι τέλειο; Όχι. Ο στόχος μας είναι να βοηθήσουμε το παιδί να φτάσει σε ένα σημείο ώστε να μπορεί να εκφράζεται μέσω του γραπτού λόγου και να μπορεί να γίνεται κατανοητό από τους άλλους. Δηλαδή ο γραφικός του χαρακτήρας πρέπει να είναι αρκετά ευανάγνωστος, ώστε να μπορεί να διαβάζεται και από κάποιο τρίτο άτομο. Η ικανότητα γραφής είναι μια αυτοματοποιημένη δεξιότητα που πολλοί από εμάς την θεωρούμε δεδομένη. Όταν κρατάς σημειώσεις σκέφτεσαι κάθε γράμμα χωριστά πριν γράψεις; Πιθανώς τις περισσότερες φορές ούτε που σκέφτεστε πώς γράφονται οι λέξεις. Ωστόσο, για τα παιδιά μας το γράψιμο μπορεί να είναι ένα ιδιαίτερα δύσκολο έργο που τους προκαλεί απογοήτευση. Είναι προτιμότερο να καταλάβουμε τα συστατικά της γραφής προκειμένου να τα αντιμετωπίσουμε ένα – ένα παρά να βλέπουμε το γράψιμο σαν ένα «συνολικό πρόβλημα». Υπάρχουν πολλές διαφορετικές δυσκολίες/προβλήματα όσο αφορά τη γραφή που την καθιστούν δυσανάγνωστη.

Ακολουθούν μερικές ιδέες σχετικά με το τι μπορείτε να κάνετε

– Το πρώτο βήμα που απαιτείται για ευανάγνωστη γραφή είναι η καλή κατανόηση της εικόνας των γραμμάτων. Τα παιδιά σχηματίζουν αρχικά στο μυαλό τους το γράμμα και στη συνέχεια το γράφουν χρησιμοποιώντας την λεπτή κινητικότητα και την οπτική τους ικανότητα. Για παράδειγμα, πολλά παιδιά γράφουν y αντί για g ή σχηματίζουν το F αντί για το f. Και στις δύο περιπτώσεις τα παιδιά ενδέχεται να μην έχουν καλή “μνήμη” του πώς είναι πραγματικά τα γράμματα. Για να αντιμετωπιστεί το συγκεκριμένο πρόβλημα μπορούμε να βάλουμε τα παιδιά να εξασκηθούν στο σχηματισμό αυτών των γραμμάτων με πολυαισθητηριακές μεθόδους.
modeling-clay-tupperware
Πριν το βάλετε να γράψει τα γράμματα, βάλτε το να τα σχηματίσει με διάφορα υλικά προκειμένου να βελτιώσει τη χωρική του επίγνωση. Φτιάξτε γράμματα από πλαστελίνη, μακαρόνια, καλαμάκια κτλ. Μπορείτε επίσης να φτιάξετε το σχήμα των γραμμάτων με κόλλα και να κολλήσετε επάνω αντικείμενα.

Στη συνέχεια σχηματίστε τα γράμματα, αλλά όχι στο χαρτί. Γράψτε τα γράμματα με διάφορα υλικά σε διάφορες επιφάνειες πχ με αφρό ξυρίσματος, αλεύρι, μπογιές, κιμωλία, καραμελίτσες/ζελεδάκια.

Να θυμάστε ότι πρέπει να αποφεύγετε την εξάσκηση σε φύλλα χαρτί όπου κάθε γράμμα αναπαρίσταται με τελίτσες (τις οποίες ενώνει το παιδί για να σχηματίσει το γράμμα). Οι τελίτσες μπερδεύουν οπτικά το παιδί. Αν ένα παιδί δεν έχει πραγματικά επίγνωση του τι είναι το γράμμα, τότε τείνει να ενώνει απλώς τις τελίτσες μία–μία αντί να κάνει μια συνεχή κίνηση όπως πρέπει. Αν το παιδί χρειάζεται ένα ίχνος για να καταλάβει πώς σχηματίζεται το γράμμα χρησιμοποιήστε ένα φωσφορίζοντα μαρκαδόρο (ειδικό για υπογράμμιση) και βάλτε το παιδί να πατήσει πάνω στον μαρκαδόρο. Με αυτό τον τρόπο θα μειωθεί η απογοήτευση που νιώθει και θα αυξηθεί το αίσθημα ότι τα καταφέρνει, αφού είναι πιο εύκολο να ακολουθεί το ίχνος ενός μαρκαδόρου από το να ενώνει τελίτσες.
dot-to-dot-compared-to-highlighter line-at-bottom-of-paper
– Γιατί τα παιδιά αρχίζουν το γράμμα από κάτω; Υπάρχουν δύο θεωρίες γι’ αυτό. Η πρώτη αναφέρει ότι τα παιδιά είναι πολύ εγωκεντρικά και για αυτό συχνά αρχίζουν να γράφουν κοντά στο σώμα τους και μετά απομακρύνονται. Η δεύτερη θεωρία λέει ότι μάλλον είναι δικό μας λάθος. Συχνά ζητάμε από τα παιδιά να γράφουν το όνομά τους στην πάνω άκρη της σελίδας πάνω σε μια συγκεκριμένη γραμμή. Έτσι τοποθετούν το μολύβι τους πάνω σε αυτή τη γραμμή και αρχίζουν να γράφουν στην κορυφή της σελίδας. Αυτή η γραμμή είναι που τα ενθαρρύνει να αρχίσουν να γράφουν τα γράμματα από κάτω προς τα επάνω. Μια στρατηγική για να λυθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα είναι να τοποθετούμε αυτή τη γραμμή στην πάνω άκρη της σελίδας (πάνω –πάνω), έτσι ώστε τα παιδιά να αγγίζουν την γραμμή και να πηγαίνουν προς τα κάτω (δηλαδή από πάνω προς τα κάτω, χωρίς να γράφουν πάνω στη γραμμή). Μια άλλη στρατηγική είναι να τοποθετείται η γραμμή στο κάτω άκρο της σελίδας. Σύμφωνα με την εμπειρία μου, τα περισσότερα παιδιά αγγίζουν την γραμμή και γράφουν από κάτω από τη γραμμή (κάτω από τη γραμμή μέχρι το τέλος της σελίδας). Καθώς βελτιώνονται τα παιδιά μπορείτε να «κατεβάζετε» όλο και πιο κάτω την γραμμή προς το τέλος της σελίδας, αναγκάζοντας τα παιδιά να γράφουν μικρότερα στο μέγεθος γράμματα).

– Η αντιστροφή των γραμμάτων είναι συνήθως μια πρόκληση. Η αντιστροφή των γραμμάτων είναι κάτι που συμβαίνει συχνά μέχρι το τέλος της Α’ Δημοτικού. Προσέξτε! Αν το παιδί αντιστρέφει ολόκληρες λέξεις ή προτάσεις, το πρόβλημα μπορεί να είναι πολύ πιο σοβαρό. Η καλύτερη τεχνική για την αντιμετώπιση του προβλήματος της αντιστροφής είναι η συνεχής εξάσκηση. Τα παιδιά πρέπει να κάνουν επαναλαμβανόμενη εξάσκηση στο σχηματισμό των γραμμάτων/αριθμών που μπερδεύουν, έτσι ώστε η κατεύθυνση κάθε γράμματος να εντυπωθεί στον εγκέφαλο του παιδιού και να γίνει αυτόματη.

h-b-and-c-d
Λάβετε υπόψη σας ότι η διόρθωση της αντιστροφής θα πάρει αρκετό χρόνο, οπότε χρειάζεται να δείξετε στα παιδιά κάποια κολπάκια πχ για τα παιδιά που μπερδεύουν το b και το d στα αγγλικά, δείξτε τους ότι το h γίνεται b με μια γραμμή από κάτω και για να θυμούνται ότι το h γίνεται b και όχι d, συνδυάστε το με την φράση honey bee. Για να θυμούνται το d, μπορείτε να τους θυμήσετε ότι το d είναι μετά το c, άρα μπορούν να κάνουν πρώτα το c και μετά να του βάζουν μια γραμμή για να γίνεται d.

– Τοποθέτηση των γραμμάτων στη γραμμή επειδή έτσι προκαλούνται πολύ μεγάλες δυσκολίες. Συνήθως τα γράμματα “πετάνε” ή βρίσκεται ένας μέρος τους κάτω από τη γραμμή. Έτσι όμως τα γράμματα μιας γραμμής μπερδεύονται με τα γράμματα της πάνω και της κάτω γραμμής. Είναι πολύ σημαντικόνα καταλάβουν τα παιδιά ότι υπάρχουν γράμματα “ψηλά” (πχ λ,β), “κοντά” (πχ α,κ) και γράμματα που γράφονται και κάτω από την γραμμή (πχ μ,γ,ρ) και να μπορέσουν να συγκρατήσουν πού πρέπει να τοποθετούν κάθε γράμμα. Επιπλέον, κάποιοι μαθητές χρειάζονται βοήθεια στο να δουν (να ξεχωρίσουν οπτικά) ή να αισθανθούν την κάτω γραμμή.

wikki-stix-and-food-spacing1
Υπάρχουν (στο εξωτερικό) ειδικά χαρτιά με την κάτω γραμμή υπερυψωμένη, αλλά είναι αρκετά ακριβά και βρίσκονται δύσκολα. Μια φτηνή και απλή λύση είναι να πάρει κανείς υγρή κόλλα και να «πατήσει» με αυτή τις γραμμές, έτσι ώστε όταν στεγνώσει θα παρέχει στο παιδί αισθητηριακή ανατροφοδότηση όταν την αγγίζει το παιδί (θα είναι λίγο πιο ψηλά η γραμμή). Αυτή η λύση, ωστόσο, είναι αρκετά χρονοβόρα και απαιτεί ακρίβεια. Μια πολύ πιο εύκολη λύση είναι η χρήση post its ακριβώς κάτω από τη γραμμή, έτσι ώστε το παιδί να νιώθει πού ακριβώς βρίσκεται η γραμμή (λόγω του περάσματος από την μια επιφάνεια στην άλλη).

– Πώς μπορούμε να ρυθμίσουμε το μέγεθος των γραμμάτων; Η τοποθέτηση των γραμμάτων πάνω σε μια γραμμή μπορεί να επηρεάσει το μέγεθος των γραμμάτων. Όλα εξαρτώνται από τον τύπο του χαρτιού που δίνουμε στους μαθητές. Ποιο όμως είναι το αποδεκτό μέγεθος για κάθε ηλικία; Ευτυχώς, δύο πολύ γνωστά προγράμματα γραφής μας δείχνουν τον τρόπο να το καθορίσουμε.

Α) Για τα πολύ μικρά παιδιά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τα κόλπα που αναφέρθηκαν προηγουμένως, στο σημείο 2. Πολλές φορές ζητάμε από τους μαθητές να γράψουν το όνομά τους στην κορυφή της σελίδας, πάνω σε μια γραμμή. Πολλά από τα παιδιά σε αυτή την περίπτωση ξεκινάνε από τη γραμμή και γράφουν από κάτω προς τα πάνω. Αυτό το γεγονός επηρεάζει και το μέγεθος των γραμμάτων. Όταν τα παιδιά ξεκινούν από την κορυφή της σελίδας θεωρούν ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν όλο το χαρτί για να γράψουν το όνομά τους. Ωστόσο, αν τους ζητήσουμε να γράψουν το όνομά τους στο κάτω μέρος της σελίδας δεν μπορούν να κάνουν πολύ μεγάλα γράμματα, γιατί θα βγουν εκτός χαρτιού.

Β) Παράλληλα, δοκιμάστε να γράφετε γράμματα, αριθμούς, λέξεις που βλέπουν ή το όνομά τους σε λωρίδες/ ταινίες χαρτιού. Σταδιακά αρχίστε να μειώνετε το ύψος αυτών των λωρίδων. Τα περισσότερα παιδιά θα τα καταφέρουν να μην γράψουν στο τραπέζι (να μην βγαίνουν από τη λωρίδα) καταβάλλοντας μεγάλη προσπάθεια για να χωρούν τα γράμματα/αριθμοί που κάνουν στη λωρίδα που έχουν.

Γ) Καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν ο τύπος του χαρτιού με τις γραμμές που τους δίνεται παίζει πολύ μεγάλο ρόλο. Υπάρχουν πολλά διαφορετικά είδη χαρτιού ειδικά για εκμάθηση γραφής, γεγονός που προκαλεί σύγχυση. Το πιο δημοφιλές χαρτί γραφής είναι αυτό που έχει τριπλές γραμμές, με την μεσαία να είναι διακεκομμένη. Αυτό μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να θυμούνται να αρχίζουν τα ψηλά γράμματα από την πάνω γραμμή και τα κοντά γράμματα από την διακεκομμένη γραμμή (από την ενδιάμεση). Δυστυχώς πολλά παιδιά δεν δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στις γραμμές με αποτέλεσμα τα γράμματα να πετάνε κάπου ανάμεσα στις 3 γραμμές. Πολλές φορές ένα κοντό γράμμα, όπως το α, μπορεί να έχει το ίδιο μέγεθος με ένα ψηλό, όπως το δ.

Δ) Μια από τις καλύτερες στρατηγικές κατά τη διδασκαλία των μικρών (πεζών) γραμμάτων είναι να τονίσουμε στα παιδιά ότι τα γράμματα έχουν διαφορετικά μεγέθη. Υπάρχουν ψηλά γράμματα (β,δ,θ,λ), γράμματα που φεύγουν κάτω από τη γραμμή (γ,ζ,μ,ξ,ρ,φ,ψ) και τα κοντά γράμματα (α,ε,η,ι,κ,ν,ο,π,σ,τ,υ,ω) που χωράνε ανάμεσα στη διακεκομμένη και την κάτω γραμμή. Αν το παιδί καταλάνει πραγματικά τα διαφορετικά μεγέθη των γραμμάτων θα μπορέσει να τα εφαρμόσει καθώς γράφει και να βελτιωθεί ο τρόπος γραφής του.
hw-paper
Δi) Ωστόσο, τα παιδιά μερικές φορές χρειάζονται μια μικρή βοήθεια. Το πιο απλό είναι να τους παρέχουμε τον κατάλληλο τύπο χαρτιού. Το πρόγραμμα «Γράψιμο χωρίς δάκρυα» (Handwriting Without Tears) αναγνωρίζει ότι η πλειοψηφία των γραμμάτων τοποθετούνται κάτω από την διακεκομμένη γραμμή. Για αυτό τον λόγο χρησιμοποιεί χαρτί «διπλής γραμμής». Τα παιδιά απλά μαθαίνουν ότι όλα τα γράμματα τοποθετούνται ανάμεσα στις 2 γραμμές, αλλά τα ψηλά γράμματα πηγαίνουν πάνω από τις γραμμές και κάποια πηγαίνουν και κάτω από τις γραμμές. Παρατηρείται μεγάλη πρόοδος με αυτή τη μέθοδο, αλλά απαιτείται διδασκαλία και ευελιξία.

Δii) Το «υπογραμμισμένο χαρτί» έχει μια κίτρινη ή μπλε περιοχή στο κάτω μέρος της γραμμής προκειμένου να υπενθυμμίζει οπτικά στο παιδί ότι τα περισσότερα γράμματα τοποθετούνται σε αυτή την έγχρωμη περιοχή https://www.therapro.com/Highlighter-Paper-P8728.aspx . Ωστόσο, αυτό το χαρτί είναι ακριβό και μπορεί να διεγείρει πολύ οπτικά το παιδί, ειδικά αν έχει θέμα με τα μάτια του. Μπορείτε εύκολα να δημιουργήσετε και εσείς τέτοιο χαρτί με οποιοδήποτε πρόγραμμα της Microsoft Word. Ακόμα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε έναν φωσφορίζοντα κίτρινο μαρκαδόρο και να τραβήξετε με αυτόν μια λωρίδα στο κάτω μέρος κάθε γραμμής του τετραδίου των παιδιών.

Ε) Το Zaner Bloser έχει ένα ελεύθερο πρόγραμμα που ονομάζεται ZB Fonts Online https://www.zaner-bloser.com/media/zb/zaner-bloser/FontsOnline_Sampler/FontsOnline_Sampler/index.html . Στη δεξιά μεριά υπάρχει ένα μενού για να επιλέξετε την βαθμίδα/ τάξη του παιδιού. Θα βρείτε διάφορα φύλλα χαρτιού που χρησιμοποιούν 3 γραμμές. Μπορείτε να τυπώσετε λέξεις και προτάσεις στα χαρτιά και να εκτυπώσετε τα δικά σας φύλλα εξάσκησης. Επίσης, μπορείτε να μετρήσετε το ύψος του προσφερόμενου διαστήματος για να καθορίσετε που είναι το κατάλληλο ύψος γραμμών για κάθε τάξη ή για το επίπεδο του παιδιού.

Στ) Το πρόγραμμα «Γράψιμο χωρίς δάκρυα» έχει ένα δωρεάν πρόγραμμα https://www.hwtears.com/hwt/online-tools/aplus για να κάνετε τα δικά σας φύλλα εξάσκησης. Θα χρειαστεί να κάνετε εγγραφή στην ιστοσελίδα, το οποίο είναι και αυτό δωρεάν. Μόλις μπείτε στο πρόγραμμα θα δείτε ότι στην αριστερή πλευρά υπάρχουν οι σχολικές βαθμίδες/τάξεις για να διαλέξετε τα διαφορετικά φύλλα γραφής. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτή την ιστοσελίδα απλά για να τυπώσετε τις λέξεις στις οποίες θέλετε να εξασκηθεί το παιδί χρησιμοποιώντας το χαρτί με τις δύο γραμμές. Μπορείτε επίσης να μετρήσετε την απόσταση των γραμμών για να δείτε ποια είναι η κατάλληλη για κάθε τάξη.

– Μπορειτεναδιαβασετεαυτητηνπροτασηευκολα; Φυσικά και όχι. Η έλλειψη σωστών κενών μεταξύ των λέξεων είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που καθιστούν μια γραφή δυσανάγνωστη ή ακόμα και μη κατανοητή. Να θυμάστε ότι αν το παιδί έχει δυσκολίες στην ανάγνωση, τα κενά μεταξύ των λέξεων είναι δύσκολη υπόθεση. Συχνά ζητάμε από τα παιδιά να αντιγράψουν λέξεις από τον πίνακα. Αν δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσουν μια σειρά γραμμάτων σαν λέξεις, τότε απλά γράφουν ένα – ένα τα γράμματα, το ένα δίπλα στο άλλο, χωρίς να αφήνουν διαστήματα ανάμεσα στις λέξεις. Το να γράφει κανείς με διαστήματα είναι κάτι που πρέπει να διδάξουμε. Παρακάτω σας παρουσιάζουμε μερικές στρατηγικές:

α) Αν είστε εκπαιδευτικός και γράφετε λέξεις στον πίνακα για να τις αντιγράψουν όλα τα παιδιά στην τάξη, προσπαθήστε να κάνετε μεγάλα (πολύ) τα κενά ανάμεσα στις λέξεις. Αυτό θα βοηθήσει καταρχήν τους μαθητές να καταλάβουν ποια σειρά γραμμάτων είναι πραγματικά μια λέξη. Μπορείτε επίσης να βάζετε post its ανάμεσα στις λέξεις, προκειμένου να τους βοηθήσετε να θυμούνται να αφήνουν κενά ανάμεσα.

Β) Είναι καλύτερο να διδάξετε στα παιδιά τι είναι τα κενά πριν αρχίσουν να μαθαίνουν να γράφουν. Γράψτε διάφορες προτάσεις στον πίνακα. Καθώς δείχνετε κάθε λέξη και τα κενά, ζητήστε από τα παιδιά να χτυπούν τα χέρια τους για κάθε λέξη και να χοροπηδούν για κάθε κενό. Για να εμπλακούν οι μαθητές λίγο περισσότερο, μπορούμε να τους ζητήσουμε να σπρώχνουν την καρέκλα τους όταν υπάρχουν κενά (αντί για να χοροπηδούν). Αυτό παρέχει μια σημαντική αισθητηριακή και κινητική εμπειρία, που θα βοηθήσει τα παιδιά να θυμούνται να βάζουν κενά ανάμεσα στις λέξεις.

Γ) Όταν οι μαθητές μου εργάζονται γράφοντας ή αντιγράφοντας προτάσεις συχνά αρχίζω να διδάσκω τα κενά χρησιμοποιώντας φαγητό. Το φαγητό είναι ένα πολύ μεγάλο κίνητρο για τα περισσότερα παιδιά, για αυτό και η συγκεκριμένη τεχνική έχει πολύ καλά αποτελέσματα. Δώστε σε κάθε μαθητή αρκετά M&Ms, κομματάκια σοκολάτας, ωμά αμύγδαλα, σταφίδες κτλ. Μετά από κάθε λέξη ζητήστε τους να τοποθετούν δίπλα σε αυτήν ένα κομματάκι φαγητό πριν γράψουν την επόμενη. Μόλις ολοκληρώσουν την πρόταση μπορούν να φάνε όλα τα κομματάκια που χρησιμοποίησαν στην πρόταση. Θα παρατηρήσετε ότι οι μαθητές σας θα αρχίσουν να γράφουν μεγαλύτερες προτάσεις με αυτό τον τρόπο. Μετά από αρκετές φορές εξάσκησης, αν θεωρείτε ότι τα παιδιά έχουν καταλάβει την έννοια των κενών μπορείτε πλέον να χρησιμοποιήσετε μη φαγώσιμα αντικείμενα στη θέση των κενών. Τα παιδιά μπορούν να έχουν αυτά τα αντικείμενα στο θρανίο τους και να τα χρησιμοποιούν όποτε πρέπει να γράψουν προτάσεις.

Δ) εαν όλα αυτά αποτύχουν μπορείτε να αγοράσετε ή να φτιάξετε κενά λέξεων. Δείτε ένα παράδειγμα στο https://www.orientaltrading.com/seaside-learning-word-spacers-a2-62_155-12-1.fltr?Ntt=spacers

– Η ταχύτητα και η ευφράδεια είναι τα τελευταία στοιχεία για μια ευανάγνωστη γραφή. Πολύ συχνά έχουμε μαθητές που γράφουν «πάρα πολύ γρήγορα». Αν το παιδί έγραφε πιο αργά, ο γραφικός του χαρακτήρας θα ήταν πολύ καλύτερος. Δυστυχώς σε αυτή την περίπτωση, πολλοί μαθητές με αυτές τις δυσκολίες έχουν πραγματικά καλές ιδέες και οι κινητικές τους ικανότητες δεν συμβαδίοζυν με την ταχύτητα του εγκεφάλου τους (της σκέψης τους). Αν του ζητήσουμε να γράφουν πιο αργά, μπορεί να μην μπορούν πλέον να γράφουν τόσο δημιουργικά ή τόσο πολύ (να τους «ξεφεύγουν» δηλαδή κάποιες ιδέες). Ο σκοπός μας όμως είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να εκφράζουν με κατανοητό τρόπο μέσω του γραπτού λόγου τις ιδέες τους. Επομένως, τι μπορούμε να κάνουμε; Ακολουθούν μερικές στρατηγικές που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε:

α) Μια πολύ καλή λύση είναι το πρόγραμμα Callirobics https://www.callirobics.com/

Αυτό το πρόγραμμα χρησιμοποιεί μουσική και επαναλαμβανόμενα πρότυπα/ μοτίβα για να βοηθήσουν τα παιδιά να αυξήσουν την ευφράδειά τους. Η μουσική τείνει να χαλαρώνει τα παιδιά και ενώ βοηθά στο συγχρονισμό του ρυθμού με το γράψιμο (τις κινήσεις του χεριού).

Β) Επίσης, το να διδάξουμε σε ένα παιδί μια νέα τεχνική μπορεί να είναι πολύ πιο εύκολο και αποτελεσματικό από το να προσπαθήσουμε να διορθώσουμε μια κακή συνήθεια. Η διδασκαλία της ρέουσας κυρτής γραφής σαν έναν νέο τρόπο γραφής συχνά οδηγεί σε έναν πιο ευανάγνωστο γραφικό χαρακτήρα. Σαν εργοθεραπευτής σε δημόσιο σχολείο, έχω καταφέρει να εισάγουμε τη διδασκαλία της ρέουσας κυρτής γραφής στην 3η και 4η τάξη για μία φορά την εβδομάδα. Επομένως έχω δει ιδίοις όμμασι πως η ρέουσα κυρτή γραφή μπορεί να βοηθήσει στην αντιμετώπιση της δυσανάγνωστης γραφής κάποιων παιδιών.

Γ) Μερικές φορές πρέπει να διαχωρίσουμε τη σκέψη του παιδιού από την κινητική διαδικασία καταγραφής της. Ευτυχώς υπάρχουν πολλά προγράμματα αναγνώρισης του λόγου που μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά μας. Υπάρχουν δωρεάν τέτοια προγράμματαπου βρίσκονται ήδη εγκατεστημένα στους περισσότερους υπολογιστές (συνήθως βρίσκονται στον πίνακα ελέγχου στην «προσβασιμότητα» – accessibility- ή «εύκολη πρόσβαση» – ease of access-). Θα χρειαστείτε και ένα μικρόφωνο. Αν ο μαθητής έχει tablet ή smartphone υπάρχουν πολλά αντίστοιχα προγράμματα αναγνώρισης του λόγου. Το παιδί θα μιλάει απευθείας στην συσκευή. Στη συνέχεια μπορούν να αντιγράφουν αυτά που εμφανίζονται στην οθόνη στο χαρτί δίνοντας προσοχή στο πώς τα γράφουν και όχι στο περιεχόμενο – σκέψεις που ήδη έχουν εκφράσει και έχουν καταγραφεί. Αυτό είναι παρόμοιο με τη χρήση ενός ατόμου δίπλα του που θα καταγράφει αρχικά τις ιδέες του για να μην τις ξεχάσει, αλλά παρέχει στο παιδί την δυνατότητα να είναι ανεξάρτητο. Προσέξτε όμως! Σε περίπτωση που το παιδί έχει προβλήματα προφορικής έκφρασης (πχ δυσκολίες στην άρθρωση), η λύση αυτή δεν είναι εφικτή (το πρόγραμμα δεν αναγνωρίζει την ομιλία).

Σας εργοθεραπευτής και σαν γονιός παιδιού με αναπηρία, ξέρω ότι οι δυσκολίες γραφής δεν επηρεάζουν ψυχολογικά μόνο το ίδιο το παιδί, αλλά και τους γονείς του. Να θυμάστε όμως ότι τα παιδιά μας δεν γεννιούνται ξέροντας πώς πιάνεται το μολύβι. Η γραφή πρέπει να διδαχθεί και μάλιστα με διασκεδαστικό τρόπο. Ποτέ μην δουλεύετε την γραφή για περισσότερο από 15 λεπτά την ημέρα. Και πάντα να βεβαιώνεστε ότι το μάθημα είναι όσο πιο ευχάριστο γίνεται.

 

Ιωάννα Αγγέλου
Ειδική Παιδαγωγός