Το παιχνίδι είναι δουλειά των παιδιών. Έχετε παρατηρήσει ποτέ πόσο απορροφημένο είναι ένα παιδί όταν παίζει αγνοώντας τις οδηγίες και τις φωνές των ενηλίκων; Είναι απορροφημένο στο παιχνίδι του επειδή το παιχνίδι από τη φύση υπάρχει για να βοηθήσει το παιδί να αναπτυχθεί και να ωριμάσει με τρόπο, ο οποίος είναι ελκυστικός για αυτό. Δεν θέλει να μάθει το τι κάνει ο γιατρός στην ηλικία των 5 ετών από έναν γονέα που θα κάτσει και να του εξηγήσει τα καθήκοντα και το ρόλο του οικογενειακού γιατρού. Το παιδί προτιμάει να προσποιείται ότι είναι γιατρός και να έχει ως ασθενή μια κούκλα ή ένα λούτρινο αρκουδάκι και να εξετάζει τον υποτιθέμενο ασθενή του.
Το παιχνίδι είναι ένας τρόπος για να εξασκηθεί ένα παιδί στα σενάρια της πραγματικής ζωής με ένα ασφαλή τρόπο . Επιτρέπει επίσης τη δημιουργική ροή σκέψεων και ιδεών. Αυτά είναι απαραίτητα για την υγιή ανάπτυξη του παιδιού. Οι γονείς που δεν αφήσουν με ευκολία τα παιδιά τους να παίζουν πρέπει να αναγνωρίσουν ότι αυτές οι δραστηριότητες βοηθούν πραγματικά στην συναισθηματική και γνωστική τους ανάπτυξη. Το παιχνίδι μπορεί να αποφέρει περισσότερα οφέλη από τις προγραμματισμένες δραστηριότητες.
Το παιχνίδι είναι η δουλειά τους. Είναι καιρός να επεξεργαστούν τη ζωή μέσα από δραστηριότητες φανταστικές και να γίνουν ισχυρότεροι συναισθηματικά άνθρωποι. Δεν πρέπει να αγνοούμε τα οφέλη του δημιουργικού παιχνιδιού
Το δημιουργικό παιχνίδι έχει πολλά οφέλη για τα παιδιά, όπως:
- Μεγαλύτερη αίσθηση αυτοπεποίθησης
- Ικανότητες επίλυσης προβλημάτων
- Προσωπική ανάπτυξη και μάθηση
- Αύξηση των δημιουργικών διαδικασιών
- Αύξηση της συναισθηματικής σταθερότητας (τα παιδιά χρησιμοποιούν το παιχνίδι για να ανταπεξέλθουν σε περίπλοκα ζητήματα)
- Ικανότητες ηγεσίας
- Γνωστικές δεξιότητες
- Δεξιότητες επικοινωνίας (καθώς παίζουν με άλλα παιδιά και εκφράζονται)
Μην κλέβετε από τα παιδιά σας τα οφέλη του δημιουργικού παιχνιδιού, έχοντας τα απασχολημένα όλη την ώρα σε προγραμματισμένες δραστηριότητες. Δώστε τους χρόνο για να παίξουν και να είναι παιδιά.
Κάποιες διακριτικές ενέργειες σας μπορεί να ”σκοτώσουν” ένα αθώο δημιουργικό παιχνίδι
Υπάρχουν πράγματα που ένας γονέας ή ένας νηπιαγωγός μπορεί ακούσια να κάνει και να ισοπεδώσει την ικανότητα του παιδιού να ανθίσει δημιουργικά εκείνη τη στιγμή. Παρακάτω είναι μερικά μόνο από τα πράγματα που μπορούν να βλάψουν ή να εμποδίσουν το δημιουργικό παιχνίδι.
Κοντοστέκεστε
Όταν οι γονείς κάθονται κοντά στα παιδιά τους κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, αυτά γνωρίζουν την παρουσία τους. Το παιδί δεν θα παίξει όπως θέλει καθώς θα ενεργεί προσέχοντας αυτά που κάνει να αρέσουν στον ενήλικα που τον παρατηρεί. Το παιδί βλέποντας τον ενήλικα, προσπαθεί να συμμορφωθεί στα θετικά ερεθίσματα αυτού που τον προσέχει.
Ούτως ή άλλως, το να κοντοστέκεστε εκεί δεν είναι ευεργετικό μακροπρόθεσμα, καθώς καταπνίγει την ικανότητα του παιδιού να είναι δημιουργικό
Δείτε ακόμη: Ποια είναι τα ασφαλή παιχνίδια για παιδιά σχολικής ηλικίας – Τι πρέπει να προσέχετε!!!
Πίεση
Τα παιδιά πρέπει να μπορούν να παίζουν χωρίς να αισθάνονται ότι δίνουν παράσταση. Δεν χρειάζεται να δημιουργήσουν κάτι που να έχει νόημα, όπως ένα κουκλοθέατρο ή να ζωγραφίσουν κάτι για να είναι δημιουργικά.
Συχνά, η δημιουργικότητα δημιουργείται με την πάροδο του χρόνου. Χρειάζονται χρόνο, χώρο και ελευθερία χωρίς πίεση για να γίνουν τα παιδιά δημιουργικά. Μερικές φορές, δεν υπάρχει τίποτα δημιουργικό και αυτό είναι πολύ καλό. Ο σκοπός είναι να τους επιτρέψετε να είναι δημιουργικά μόνα τους και με το δικό τους στοιχείο, οπότε δεν πρέπει να ασκείται πίεση πάνω τους. Η πίεση δεν βοηθά τη ροή της δημιουργικότητας στα παιδιά. Αντ ‘αυτού δημιουργεί άγχος και αρνητικά συναισθήματα που εμποδίζουν τη δημιουργικότητα.
Δείτε ακόμη: Επιλέγοντας παιχνίδια για τα παιδιά
Έλεγχος
Αφήστε το παιδί να κάνει αυτό που θέλει. Εάν λέτε συνεχώς “γιατί δεν το κάνεις αυτό έτσι” ή “ή τι θα έλεγες να το έκανες έτσι …”, τότε προσπαθείτε να ελέγξετε το δημιουργικό παιχνίδι.
Τα περισσότερα παιδιά θα αποφασίσουν τελικά τι και πώς θέλουν να κάνουν κάτι. Δεν χρειάζονται παρεμβολές. Ακόμα κι αν είναι λάθος. Όσο δεν είναι επιβλαβές γι ‘αυτά, τότε είναι μια δημιουργική εμπειρία που θα τους διδάξει να κάνουν τα πράγματα διαφορετικά την επόμενη φορά. Θα μάθουν από μόνα τους, χρησιμοποιώντας τις ικανότητές τους, από το να ελέγχονται συνεχώς από ένα ενήλικα.
Χρειάζονται χρόνο, χώρο και ελευθερία χωρίς πίεση για να γίνουν τα παιδιά δημιουργικά.
Ανταγωνισμός
Υπάρχει άφθονος ανταγωνισμός στα παιδιά σε αυτόν τον κόσμο αλλά και στη ζωή μπροστά τους. Οι γονείς και οι ενήλικες δεν χρειάζεται να κάνουν το χρόνο του παιχνιδιού του παιδιού ανταγωνιστικό, επειδή για πολλά παιδιά αυτό είναι αποθαρρυντικό. Απλώς θέλουν να κάνουν παρέα με άλλα παιδιά και να απολαύσουν το παιχνίδι. Δεν θέλουν να είναι αυτός που έχασε σε έναν διαγωνισμό.
Αν τα παιδιά δημιουργήσουν το δικό τους διαγωνισμό στο παιχνίδι, τότε αυτό είναι καλό. Δεν βοηθά τους ενήλικες να παρεμβαίνουν και να εξαναγκάζουν τις ανταγωνιστικές καταστάσεις στο παιχνίδι. Μπορεί να καταστείλει την ικανότητα του παιδιού να είναι δημιουργικό, καθώς το παιδί επικεντρώνεται περισσότερο στον ανταγωνισμό εγκαταλείποντας τη φυσική δημιουργικότητά του.
Αφήστε τα παιδιά να οδηγήσουν το παιχνίδι
Οι γονείς πρέπει να επιτρέπουν στο παιδί να ηγηθεί του παιχνιδιού, καθώς αυτό του επιτρέπει να αποτελεί το ίδιο την πηγή της δημιουργικότητας. Οι γονείς και οι ενήλικες μπορούν να εφοδιάσουν το παιδί με τα απαραίτητα στοιχεία και στη συνέχεια να το αφήνουν να παίξει χρησιμοποιώντας τις δικές του σκέψεις για το πώς να συνεχίσει με το παιχνίδι. Εάν οι γονείς εμπλακούν αρκετά ή προσφέρουν υπερβολική καθοδήγηση, αναστέλλουν τη δημιουργικότητα και την έκφραση του παιδιού. Το να επιτρέπεται ο χώρος και ο χρόνος καθώς παίζουν τα παιδιά χωρίς συγκεκριμένες οδηγίες είναι ακριβώς αυτό που χρειάζονται τα παιδιά προκειμένου να ανθίσουν το δημιουργικό τους στοιχείο (υπό την προϋπόθεση ότι είναι ασφαλή πρώτα και κύρια).
Παρακάτω είναι μερικοί τρόποι με τους οποίους μπορείτε να ενθαρρύνετε το παιδί σας στο ελεύθερο παιχνίδι.
Το να επιτρέπεται στο παιδί σας να κάνει αυτά τα πράγματα θα τονώσει τις δημιουργικές σκέψεις του. Θα βοηθήσει επίσης την συναισθηματική και γνωστική ανάπτυξή του.
1.Τέχνη
Παρέχετε στα παιδιά σας τέμπερες, χρώματα, χαρτί, χάρακες, κενά κουτιά και άλλα και θα τα δείτε να εκφράζουν τη δημιουργικότητά τους. Δεν χρειάζεται να τους πείτε τι να σχεδιάσουν ή πώς να δημιουργήσουν τέχνη. Το παιδί έχει τις δικές του ιδέες. Εάν θέλετε να εμπλακείτε σε αυτό που κάνει το παιδί, ενθαρρύνετε το στο παιχνίδι με διάφορες ενθαρρυντικές φράσεις.
Για παράδειγμα, καθώς η κόρη σας ζωγραφίζει και ξαφνικά παίρνει ένα φωτεινό κόκκινο χρώμα και αρχίζει και μουτζουρώνει το χαρτί, μην της πείτε ότι καταστρέφει το έργο τέχνης της. Αντ ‘αυτού, σχολιάστε τις δημιουργικές επιλογές της. Ενθαρρύνετε την ικανότητά του παιδιού σας, να γνωρίζει τι θέλει, κάνοντας αυτό που κάνει με αυτοπεποίθηση.
Είναι επίσης εντάξει να τους παρέχετε απλώς τα προμήθειες για να δημιουργήσουν τέχνη και να τους δώσετε την ευκαιρία να δημιουργήσουν μόνα τους. Αν ανησυχείτε για το χάος, καλύψτε το τραπέζι και το πάτωμα κάτω από το παιδί με εφημερίδα, χαρτοπετσέτες ή άλλα υλικά μίας χρήσης και βάλτε τα σε ένα από τα παλιά t-shirts σας. Να ανησυχείτε λιγότερο για το χάος και να ασχοληθείτε περισσότερο με το παιδί το οποίο θα είναι σε θέση να δημιουργήσει ελεύθερα την τέχνη.
2. Εξωτερική εξερεύνηση
Βγείτε έξω και εξερευνήστε με το παιδί σας. Κάτι τόσο απλό όσο ένα κουτί με έντομα ή κιάλια μπορεί να φέρει πολλές δημιουργικές ιδέες στο παιδί. Αφήστε το παιδί να πάρει το προβάδισμα σε ό, τι θέλει να ανακαλύψει εκείνη τη στιγμή στη φύση ή πώς θέλει να παίξει. Η ύπαιθρος είναι ένα θαυμάσιο περιβάλλον για να παίξετε με το παιδί σας, έχοντας πολλές διασκεδαστικές δραστηριότητες.
3. Μίμηση
Ένας τρόπος με τον οποίο τα παιδιά παίζουν είναι προσποιώντας το πώς θα είναι όταν μεγαλώσουν . Όταν τα παιδιά σας παίζουν τους ενήλικες ας πούμε ότι το παιδί παίζει το δάσκαλο και τα άλλα παιδιά τους μαθητές σε μια φανταστική τάξη ή το γιατρό που κάνει χειρουργικές επεμβάσεις και εξετάζει κούκλες ή λούτρινα αρκουδάκια) ή προσποιείται το μεγάλο μέσα στην οικογένεια, φαντάζεται πως θα ήθελε να κάνει αυτά τα πράγματα στην πραγματική ζωή. Παίζει μέσα από τη δική του πραγματικότητας το τι θα μπορούσε να συμβεί σε αυτά τα σενάρια. Είναι ένας τρόπος για το παιδί να εκφραστεί με ασφάλεια και να κάνει εξάσκηση το πώς θα είναι να είσαι ενήλικας.
4. Κτίσιμο
Τα τουβλάκια, τα Legos, τα εργαλεία και άλλα παιχνίδια που επιτρέπουν στα παιδιά να κατασκευάσουν κάτι είναι ιδανικά για την έναρξη δημιουργικού και ευρηματικού παιχνιδιού. Πρέπει να χτίσουν για να δημιουργήσουν κάτι, χρησιμοποιώντας τις δικές τους δεξιότητες δημιουργικότητας και εφευρετικότητας. Είναι ο αρχιτέκτονας, το συνεργείο κατασκευής και ο σχεδιαστής όλα σε ένα. Σχεδιάζουν, εκτελούν και στη συνέχεια απολαμβάνουν τους καρπούς της εργασίας τους όταν ολοκληρωθεί το έργο.
Υπάρχει μεγάλη χαρά και αυτοπεποίθηση όταν τα παιδιά χτίσουν κάτι μόνα τους. Δεν είναι απλώς το φανταστικό παιχνίδι, μαθαίνουν να ξεκινάνε ένα έργο και να το ολοκληρώνουν για χάρη της δικής τους ικανοποίησης. Το δικό τους κίνητρό μπορεί να βελτιωθεί κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού.
Για άλλη μια φορά, οι γονείς μπορούν να παράσχουν τα υλικά και στη συνέχεια να αφήσουν το παιδί να καθορίσει την πορεία του κτιρίου, μαζί με την εκτέλεση. Είναι καλό να βοηθήσετε στην πορεία αν σας ζητήσουν βοήθεια, αλλά επιτρέψτε τους να σας κατευθύνουν σε ό, τι πρέπει να κάνετε στο έργο τους. Με αυτόν τον τρόπο έχουν την αίσθηση ότι έχουν τον έλεγχο του έργου τους και παίρνουν ηγετικό ρόλο στην εκπλήρωση της συγκεκριμένης αποστολής. Αυτό ενδυναμώνει το παιδί και το βοηθά να γίνει πιο συναισθηματικό και έξυπνο.
5. Παιχνίδια που διευκολύνουν τη δημιουργικότητα
Επιλέξτε παιχνίδια που μπορούν να δημιουργήσουν κάτι μέσα από αυτά τα παιδιά σας. Παιχνίδια που να συνδυάζουν τη τέχνη και το χτίσιμο. Αυτά επιτρέπουν στο παιδί να δημιουργεί ελεύθερα από το μηδέν. Μπορούν να καθορίσουν τι πρέπει να κάνουν και πώς να ολοκληρώσουν αυτό που θέλουν να κάνουν. Χρησιμοποιούν εξαιρετικές δημιουργικές και καινοτόμες δεξιότητες όταν τους δίνουμε το χώρο και την ελευθερία να σχεδιάζουν και να ολοκληρώνουν ένα έργο από μόνα τους.
Τα παιδιά πρέπει να αποφασίσουν πώς να δημιουργήσουν τα κτίρια, πού να τα τοποθετήσουν, πόσο μεγάλα να τα κάνουν κλπ. Τότε θα πρέπει να εκτελέσουν το έργο τους και αυτό περιλαμβάνει και το σωστό και το λάθος. Μαθαίνουν να αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως τα δέντρα που δεν στέκονται από μόνα τους κτλ. Θα απολαμβάνουν την επιτυχία τους στην ολοκλήρωση της μικρής τους πόλης και θα αισθάνονται περήφανοι για την ολοκλήρωσή της.
Είναι κάτι περισσότερο από απλώς παιχνίδι, χτίζει δεξιότητες ζωής και αναπτύσσει δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων που μεταφέρονται στην ενηλικίωση.
Δείτε ακόμη: Περάστε δημιουργικό χρόνο με το παιδί σας, φτιάχνοντας αυτά τα απίστευτα παιχνίδια!
6. Φυσική δραστηριότητα
Τα παιδιά χρειάζονται σωματική δραστηριότητα. Αυτός είναι ο λόγος που σπάνια κάθονται ακίνητα. Πρέπει να κινούνται φυσικά όλη την ημέρα, καθώς για αυτό είναι φτιαγμένα. Είναι φυσικά πλάσματα με μια αφθονία ενέργειας που προορίζεται να χρησιμοποιηθεί προς όφελός τους στη διαδικασία ωρίμανσης. Όταν συμμετέχουν σε σωματικές δραστηριότητες, ειδικά όταν είναι και άλλα παιδιά, συχνά συμμετέχουν στο δημιουργικό παιχνίδι.
Για παράδειγμα, μπορούν να κυνηγήσουν ο ένας τον άλλον και να δημιουργήσουν φανταστικά παιχνίδια όπως παραδείγματος χάριν να πρέπει να συλλάβουν τους κακούς. Θα δημιουργήσουν δραστηριότητες παιχνιδιού μόνα τους που περιλαμβάνουν σωματικό παιχνίδι όταν τους επιτρέπεται η ελευθερία και ο επαρκής φυσικός χώρος για να κινηθούν.
Οι εξωτερικοί χώροι είναι το καλύτερο μέρος για να τους επιτρέψετε να είναι σωματικά δημιουργικοί. Είναι επίσης μια σπουδαία στιγμή για την ανάπτυξη δεξιοτήτων ηγεσίας. Το παιδί που είναι απλώς επιθετικό δεν θα προσελκύσει άλλα παιδιά στο παιχνίδι. Ωστόσο, το παιδί που έχει καλές δεξιότητες ηγεσίας μπορεί να προσελκύσει άλλα παιδιά να παίξουν στη δραστηριότητά του και να καθοδηγήσει το παιχνίδι.Ο δημιουργικός χρόνος είναι επίσης επωφελής για τη φυσική τους ευεξία δεδομένου ότι γυμνάζονται ενώ παίζουν.
Επιτρέψτε στα παιδιά να είναι παιδιά
Το Pediatrics Journal αναφέρει διάφορους λόγους που συμβάλλουν στη μείωση του παιχνιδιού στην σημερινή κοινωνία
... ποικιλία παραγόντων που έχουν μειώσει το παιχνίδι, είναι ο γρήγοροι ρυθμοί ζωής, οι αλλαγές στην οικογενειακή δομή και η αυξημένη προσοχή στις ακαδημαϊκές δραστηριότητες σε βάρος του ελεύθερου παιχνιδιού.
Οι γονείς πρέπει να γνωρίζουν τον οικογενειακό τρόπο ζωής και το πρόγραμμα για να εξασφαλίσουν ότι τα παιδιά τους έχουν το δικαίωμα να έχουν χρόνο για να είναι παιδιά. Αυτό σημαίνει να τους αφήνουν χρόνο να παίζουν ελεύθερα, γεγονός που προσφέρει την ευκαιρία για την άνθηση της δημιουργικότητάς τους.
Κρατώντας τα παιδιά πολύ απασχολημένα και πολύ δομημένα έχει αποδειχθεί επιζήμιο για την ανάπτυξή τους μακροπρόθεσμα. Η δημιουργικότητά τους, η οποία είναι μια σημαντική δεξιότητα ξεκλειδώνει την πύλη για πολλές πολύτιμες δεξιότητες και χαρακτηριστικά τα οποία τα παιδιά θα χρειαστούν στην ενηλικίωση.