Close

Τα παιδιά χρειάζονται παιχνίδι όχι μια μέρα φορτωμένη με δραστηριότητες

Τα παιδιά  χρειάζονται παιχνίδι  όχι μια μέρα φορτωμένη με δραστηριότητες

Τα παιδιά χρειάζονται παιχνίδι όχι μια μέρα φορτωμένη με δραστηριότητες! Δεν είναι λίγοι οι παιδαγωγοί, οι ψυχολόγοι αλλά και οι γονείς που υποστηρίζουν ότι σήμερα υπερφορτώνουμε το πρόγραμμα των παιδιών μας με δραστηριότητες και μαθήματα από μικρή ηλικία.

Πλέον ένα παιδί από την νηπιακή κιόλας ηλικία ξεκινάει να μαθαίνει αγγλικά, να γράφεται σε σχολές χορού και να μαθαίνει μουσική και μουσικά όργανα γενικότερα. Σίγουρα δεν είναι κακό οι γονείς να ανησυχούν για το μέλλον των παιδιών τους.

Σίγουρα οι νέοι γονείς δεν είναι κακό να έρχονται σε επαφή με νέες παιδαγωγικές μεθόδους, που θα τους βοηθήσουν να μεγαλώσουν ένα παιδί ψυχολογικά ισορροπημένο και με τα κατάλληλα εφόδια στο πλάι του. Παρόλα αυτά οι νέοι γονείς στο σήμερα υπερφορτώνουν το πρόγραμμα των παιδιών τους και τα πιέζουν πολύ στην μάθηση.

Δείτε ακόμα Ξεσπάσματα θυμού στη νηπιακή ηλικία: Τι είναι το tantrum & πως το αντιμετωπίζουμε;

Στο σημερινό άρθρο θα δούμε για ποιον λόγο συνήθως οι νέοι γονείς πιέζουν τα παιδιά στην μάθησή τους. Επίσης θα αναλύσουμε για ποιον λόγο αυτό δεν πρέπει να γίνεται και φυσικά ποια οδό θα πρέπει να ακολουθήσουν οι γονείς για την ομαλότερη διαπαιδαγώγηση των παιδιών τους. Διαβάστε παρακάτω:

Αγγλικά, μουσική, μαθήματα χορού: Αφήστε τα παιδιά να παίξουν!

Την σύγχρονη εποχή ξεκίνησε μία τάση, που θέλει τα παιδιά από την νηπιακή κιόλας ηλικία, να αναπτύσσουν πιστοποιημένες δεξιότητες. Πλέον υπάρχει το μάθημα των αγγλικών ακόμη και στους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Επίσης οι γονείς, γράφουν τα παιδιά τους σε διάφορες δραστηριότητες.

Αυτό το κάνουν οι νέοι γονείς, γιατί θεωρούν ότι αν από μικρά τα παιδιά ξεκινήσουν να έχουν γνώσεις στα αγγλικά για παράδειγμα, δε θα δυσκολευτούν μεγαλώνοντας σαν μαθητές. Επίσης, τα μαθήματα χορού ή η ενασχόληση με άλλα αθλήματα και τέχνες, θα βοηθήσει την σωματική άσκηση των παιδιών και θα εμπλουτίσει το πνεύμα τους.

Αυτό όμως είναι παράλογο. Οι νέες τάσεις δεν έχουν εξηγήσει σε αυτούς τους γονείς, ότι μέσα από το παιχνίδι τα παιδιά θα μάθουν όλα όσα πρέπει να ξέρουν σε αυτή την ηλικία.

Τα παιδιά γυμνάζονται μέσα από το παιχνίδι, αναπτύσσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες μέσα από το παιχνίδι, καταλαβαίνουν το σώμα και τα όρια του χώρου που βρίσκονται μέσα από το παιχνίδι. Ακόμη και αγγλικές λεξούλες μπορούν να μάθουν μέσα από το παιχνίδι.

Τα παιδιά που από την νηπιακή ηλικία έχουν ξεκινήσει να μπαίνουν σε πρόγραμμα, στο μέλλον αναπτύσσουν αγχώδεις διαταραχές. Είναι άκρως ανταγωνιστικά και δεν χαίρονται την παιδική τους ηλικία. Σίγουρα οι δραστηριότητες κάνουν πολύ καλό στη ζωή ενός παιδιού. Από το Δημοτικό και μετά όμως.

Στον βρεφονηπιακό σταθμό και στο Νηπιαγωγείο όμως, το φορτωμένο πρόγραμμα δεν βοηθάει σε τίποτα το παιδί. Και είναι εντελώς άχρηστο, αφού αιώνες τώρα τα παιδιά, μάθαιναν μέσα από το παιχνίδι και την επαφή που είχαν με τους άλλους ανθρώπους. Γιατί να αλλάξει αυτό τώρα;

Αυτές οι…νέες παιδαγωγικές μέθοδοι, κατά την γνώμη μου δεν είναι τίποτα άλλο, από την έφοδο της ανταγωνιστικότητας στη ζωή μας. Ο καπιταλισμός προστάζει μαθητές και ενήλικες να έχουν όλο και περισσότερα πτυχία και χαρτιά στα χέρια τους έτσι ώστε να “πετύχουν” στο μέλλον.

Βάζει τους μαθητές από την ηλικία του Δημοτικού, να αγχώνονται για βαθμούς και ελέγχους και να χάνουν την παιδική τους ηλικία. Και αυτό τα τελευταία χρόνια ξεκίνησε να επηρεάζει και τα νήπια. Μαθαίνουν τα νήπια από την ηλικία των 4 ετών αγγλικά, ενώ καλά καλά δεν ξέρουν τα ελληνικά.

Αγχώνονται να είναι καλοί στον χορό, στο τραγούδι, στη ζωγραφική και ουσιαστικά δεν ζουν την παιδική τους ηλικία. Ας μη μεγαλώσουμε αγχωμένα παιδιά μέσα στην ανταγωνιστικότητα. Παραδεχτείτε το άλλωστε. Εσείς στην ηλικία των 4 δεν πήγατε αγγλικά, ούτε μάθατε να χορεύετε σε σχολή χορού. Και τίποτα κακό δεν σας βρήκε στη ζωή σας.

Έξυπνες εκπαιδευτικές δραστηριότητες για παιδιά: γονείς, μην το παρακάνετε!

Στο internet κυκλοφορούν πολλές έξυπνες δραστηριότητες που αφορούν την εκπαίδευση των παιδιών μας στην νηπιακή ηλικία. Παρόλα αυτά, οι νέοι γονείς τείνουν να το παρακάνουν με αυτές. Τα παιδιά δεν χρειάζεται να ξέρουν να υπολογίζουν την προπαίδεια από την ηλικία των 4.

Επίσης δεν χρειάζεται να ξέρουν απέξω την αλφαβήτα. Μπορούν να μάθουν να γράφουν το όνομά τους ή τις λέξεις “μαμά” “μπαμπάς” . Υπάρχουν πολύ χρήσιμες εκπαιδευτικές δραστηριότητες για παιδιά που όντως μπορεί να τους προσφέρουν εφόδια.

Όμως σαν γονείς αυτές τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες θα πρέπει να τις κάνουμε στα παιδιά μας, λίγες φορές μέσα στον μήνα. Τα παιδιά σε αυτήν την ηλικία πρέπει να παίζουν! Και μέσα από το παιχνίδι θα μάθουν όσα θα τους μάθαιναν και οι καλύτερες εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

Επίσης τα παιδιά μας δεν είναι χαζά. Ξέρουν ότι όσο διασκεδαστική κι αν φαίνεται μία εκπαιδευτική δραστηριότητα, συνεχίζει να είναι κάτι που του επιβάλλουν οι γονείς…για το καλό του. Σε ένα ονειρεμένο σύστημα, η μάθηση δεν θα έπρεπε να είναι υποχρεωτική αλλά εθελοντική.

Παρόλα αυτά δεν ζούμε σε ένα ονειρεμένο σύστημα. Μπορούμε όμως να προστατεύσουμε τα παιδιά μας από την καταναγκαστική μάθηση όσο περνάει από το χέρι μας. Οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες, όσο χαρούμενο εξώφυλλο κι αν έχουν δεν παύουν να είναι μία μορφή αγγαρείας για τα παιδιά.

Οπότε αυτή την αγγαρεία χρησιμοποιήστε την λίγες φορές μέσα στον μήνα και αυτό με μέτρο. Μην αναγκάζετε τα παιδιά σας να παίρνουν μέρος σε αυτές αν δεν θέλουν. Για παράδειγμα εμένα η μητέρα μου, στην ηλικία των 5, μου έχει πάρει έναν μικρό πίνακα με μαγνήτη για να ζωγραφίζω.

Μερικές φορές μέσα στον μήνα ύστερα από την παρότρυνση της νηπιαγωγού μου αλλά και με την δική μου θέληση, με έβαζε να γράφω μικρές λέξεις σε αυτόν τον πίνακα. Αυτό όμως, γινόταν λίγες μέρες μέσα στον μήνα και μετά από δική μου πρόταση. Και αυτό, κρατούσε μόλις 5 με 10 λεπτά από τον χρόνο μου. Ανάλογα τα δικά μου κέφια.

Η μητέρα μου σήμερα είναι 65 ετών και δεν ήταν καθόλου επηρεασμένη από όλες αυτές τις εκπαιδευτικές δραστηριότητες που κυκλοφορούν στο internet. Κι αν της πεις σήμερα ότι το παιδί πρέπει να μαθαίνει αγγλικά από τα 4 και να είναι άσσος στο τσάμικο, στο καλαματιανό και την σάλσα, θα γελάσει και θα νομίζει ότι της κάνεις πλάκα.

Μήπως τελικά οι παλιές μαμάδες δεν τα έκαναν όλα και τόσο λάθος;

Τελικό συμπέρασμα

Έχω σπουδάσει βρεφονηπιοκόμος και πολλές φορές έχω μιλήσει με γονείς που αγωνιούν για τα παιδιά τους και πέφτουν στην παγίδα της υπερφόρτωσης του προγράμματος των παιδιών τους. Οπότε σας καταλαβαίνω απόλυτα και το άρθρο δεν έχει σκοπό να σας κρίνει.

Παρόλα αυτά να ξέρετε ότι μία ώρα ελεύθερου παιχνιδιού για ένα παιδί, είναι το πολυτιμότερο μάθημα της ημέρας. Να προτιμάτε λοιπόν παιδικούς σταθμούς, που δίνουν ιδιαίτερα βάση στο ελεύθερο παιχνίδι. Να αφήνετε τα παιδιά σας να παίζουν και να χαίρονται την ηλικία τους! Έχετε πανέξυπνα παιδιά.

Κλείστε λοιπόν το…εγχειρίδιο χρήσης και αφήστε λίγο το ένστικτό σας να μιλήσει γι’ αυτά. Είστε υπέροχοι γονείς! Δεν χρειάζονται φορτωμένα προγράμματα τα παιδιά για να γίνουν έξυπνα, δημιουργικά, χαρούμενα, μορφωμένα. Χρειάζονται τα σωστά ερεθίσματα από το σπίτι.

Αν τα παιδιά μεγαλώσουν μέσα στα βιβλία και τις όμορφες μουσικές, ακόμη κι αν στο Δημοτικό ή στο Γυμνάσιο δε θα σας ζητήσει να το γράψετε σε μαθήματα πιάνου, θα του αρέσει και η κλασική μουσική. Για την ώρα, αφήστε το παιδί σας να είναι αυθόρμητο, χαρούμενο και παιχνιδιάρικο! Παν μέτρον άριστον αγαπημένοι μου…

Διαβάστε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο στο Daddy-Cool.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου χωρίς την γραπτή άδεια από τον εκδότη.

Photo cover via: mia.perfil.com