Ανησυχητικά για το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών στην Ελλάδα, είναι τα συμπεράσματα της ετήσιας έκθεσης της ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ).
Τα ευρήματα της έκθεσης για το 2019 δείχνουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών (σχεδόν το 50%!) κινδυνεύουν να ολοκληρώσουν τη φοίτηση στο σχολείο ως… λειτουργικά αναλφάβητοι καθώς υστερούν σε μεγάλο βαθμό σε κρίσιμα μαθήματα του σχολείου, τα οποία αντιστοιχούν σε δεξιότητες που είναι βασικές για τη ζωή μας.
Λειτουργικά αναλφάβητοι οι μαθητές στην Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019
Η παρακολούθηση των σχολικών μαθημάτων δεν σημαίνει απαραίτητα και την κατανόησή τους, διαπιστώνει η ΑΔΙΠΠΔΕ, παρουσιάζοντας αναλυτικά τις απογοητευτικές (και άκρως ανησυχητικές!) επιδόσεις των μαθητών στα γενικά και επαγγελματικά λύκεια.
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι στη Β’ τάξη στο Γενικό Λύκειο βαθμολογήθηκε κάτω από τη βάση:
Το 48,4% στο μάθημα της φυσικής
Το 44,2% στη γεωμετρία
Το 38,9% στην άλγεβρα
Το 7,1% στην νεοελληνική γλώσσα
Ωστόσο το πρόβλημα είναι εντονότερο στη Β’ τάξη του επαγγελματικού λυκείου, με μεγαλύτερη μερίδα μαθητών να γράφουν κάτω από τη βάση. Ενδεικτικά:
Το 52,7% στην άλγεβρα
Το 51,3% στη γεωμετρία
Το 41% στη φυσική
Το 40,8% στη χημεία
Το 20,4% στην νεοελληνική γλώσσα
Η ΑΔΙΠΠΔΕ αναφέρει ότι οι μαθητές αυτοί κινδυνεύουν να τελειώσουν το σχολείο έχοντας παραμείνει λειτουργικά αναλφάβητοι!
Τι είναι ο λειτουργικά αναλφάβητος μαθητής;
Γενικά οι αναλφάβητοι χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: στους οργανικά και λειτουργικά αναλφάβητους. Οι πρώτοι δεν διδάχθηκαν ποτέ γραφή και ανάγνωση, ενώ οι δεύτεροι δεν είχαν την δυνατότητα να καλλιεργήσουν τι όποιες γνώσεις πήραν στη ζωή τους, με αποτέλεσμα να ξεχαστούν.
Συγκεκριμένα η UNESCO χαρακτηρίζει ως λειτουργικά αναλφάβητο «το άτομο που δεν μπορεί να ασκήσει όλες τις δραστηριότητες για τις οποίες απαραίτητο εργαλείο είναι ο αλφαβητισμός, ώστε να λειτουργεί καλύτερα η ομάδα και η κοινότητά του. Και επίσης, να μπορεί ο ίδιος, να διαβάζει, να γράφει και να μετράει για την προσωπική τους ανάπτυξη, αλλά και την ανάπτυξη της κοινότητάς του».
Τέλος η ΑΔΙΠΠΔΕ υπογραμμίζει ότι αυτές οι παθογένειες που εμφανίζονται στο Λύκειο, σε σύγκριση με το Δημοτικό και το Γυμνάσιο, δεν είναι προβλήματα που αφορούν αποκλειστικά το Λύκειο, αλλά είναι προβλήματα γλώσσας και γνώσης όλων των βαθμίδων, τα οποία συσσωρεύτηκαν και φαίνονται περισσότερο στο Λύκειο.
Όπως είναι φυσικό, αυτή η έκθεση προβληματίζει και κάνει ακόμα πιο έντονη την ανάγκη για αλλαγή του μοντέλου εκπαίδευσης της χώρας, η οποία δεν εκπαιδεύει επαρκώς τους μαθητές για να αντιμετωπίσουν τις προσκλήσεις που θα έρθουν στο μέλλον.
Πληροφορίες: kathimerini.gr
Το είδαμε στο mama365.gr