Οθόνες: Ο βλαβερός για τα παιδιά “σύμμαχος” της μαμάς. Οι οθόνες έχουν μπει στις ζωές μας. Όλοι έχουμε smart phones, tablets, laptops και σταθερούς υπολογιστές μέσα στο σπίτι μας. Πλέον βλέπουμε τις ταινίες μας στον υπολογιστή, ακούμε την μουσική μας από το κινητό ή τον υπολογιστή και μιλάμε μέσω των social media.
Σίγουρα λοιπόν, στην εποχή της τεχνολογίας τα παιδιά δε θα μπορούσαν να μείνουν ανεπηρέαστα από αυτή. Πολλοί γονείς λένε χαριτολογώντας, ότι τα παιδιά τους γνωρίζουν να χρησιμοποιούν καλύτερα τις συσκευές αυτές από ότι οι ίδιοι.
Η αλήθεια είναι πως κάτι τέτοιο ισχύει, όμως τα παιδιά δεν γεννιούνται με αυτό το “χάρισμα”. Το πιεσμένο πρόγραμμα και η ευκολία της οθόνης, οδήγησε πολλές μητέρες, στην λανθασμένη απόφαση, να δίνουν το κινητό τους ή τον υπολογιστή τους σε παιδιά, για να τα απασχολήσουν, όσο αυτές κάνουν δουλειές.
Δείτε ακόμα Καραντίνα και πολύωρη έκθεση σε οθόνες και κινητά: Πόσο κινδυνεύουν τα παιδιά;
Σίγουρα δεν μπορούμε να κατηγορήσουμε μία μητέρα που τρέχει από το πρωί ως το βράδυ να τα προλάβει όλα, όταν προσπαθεί με τέτοια μέσα να κρατήσει το παιδί της έστω και λίγο απασχολημένο. Όμως φαίνεται πως αυτός ο σύμμαχος για την μαμά κάνει μεγάλο κακό και είναι άκρως βλαβερός για τα παιδιά.
Στο σημερινό άρθρο θα δούμε για ποιους λόγους δεν πρέπει να φέρνουμε τα παιδιά μας σε επαφή με την τεχνολογία από μικρή ηλικία, μόνο και μόνο για να τα απασχολήσουμε. Σίγουρα είναι ένα άρθρο τροφή για σκέψη που ευελπιστούμε να προβληματίσει θετικά. Διαβάστε παρακάτω:
Οι οθόνες επηρεάζουν το πρόγραμμα ύπνου των παιδιών
Είναι γνωστό ότι τα παιδιά χρειάζονται ένα σταθερό πρόγραμμα ύπνου που θα τα ξεκουράζει επαρκώς. Ο ύπνος είναι τόσο σημαντικός για τα παιδιά, που πρέπει να είναι ποιοτικός, αφού ο ύπνος είναι υπεύθυνος για την σωστή λειτουργία του εγκεφάλου τους και την γενικότερη καλή, σωματική τους κατάσταση.
Φυσικά ο ύπνος είναι ευεργετικός και για τους ενήλικες, όμως όσων αφορά τα παιδιά, είναι ζωτικής σημασίας. Επίσης γνωστό είναι ότι οι οθόνες, χαλούν τον ύπνο στους ενήλικους. Επιστημονικές έρευνες έχουν δείξει ότι η φωτεινότητα της οθόνης είτε μας φέρνει αϋπνία, είτε κάνει τον ύπνο μας να είναι ανήσυχος ή δεν προσφέρει ουσιαστική ξεκούραση.
Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τα παιδιά. Αν έχετε το κακό συνήθειο να δίνετε στα παιδιά σας, το κινητό σας για να χαζέψουν κάποιο βίντεο πριν κοιμηθούν, επειδή έχετε δει ότι αυτό το κόλπο “πιάνει” τότε πρέπει να το σταματήσετε αμέσως.
Αργά ή γρήγορα τα παιδιά, είτε δε θα κοιμούνται τόσο εύκολα είτε θα ξυπνούν μέσα στο βράδυ από κακά όνειρα, είτε δε θα ξεκουράζονται όσο θα έπρεπε, ακόμη κι αν ο ύπνος του είναι ανεπηρέαστος. Διαβάστε επίσης εδώ για ποιον λόγο τα παιδιά δεν πρέπει να έρχονται σε επαφή με τις οθόνες, πριν τον ύπνο.
Οι οθόνες δημιουργούν προϋποθέσεις για παιδική παχυσαρκία
Η παχυσαρκία είναι το μείζον πρόβλημα της εποχής. Η παχυσαρκία δεν οφείλεται μόνο σε κακές διατροφικές συνήθειες και αγάπη προς το ανθυγιεινό φαγητό. Η ψυχολογία και άλλοι παράγοντες παίζουν καθοριστικό ρόλο σε παιδιά και ενήλικες, για το κατά πόσο ένας άνθρωπος μπορεί να γίνει ή έγινε παχύσαρκος.
Η ενασχόληση των παιδιών με τις οθόνες λοιπόν, μπορεί να οδηγήσουν σε παχυσαρκία και ο λόγος είναι αυτονόητος και απόλυτα λογικός. Ένα παιδί που ασχολείται με την οθόνη, δεν κάνει καμία απολύτως σωματική δραστηριότητα. Μαθαίνει λοιπόν να διασκεδάζει χωρίς να κινείτε. Έτσι, μεγαλώνοντας δε θα έχει μάθει να αγαπά την σωματική άσκηση.
Ο χρόνος μπροστά στις οθόνες δημιουργεί νευρικά και υπερκινητικά παιδιά
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει η τάση από ένα μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και της επιστημονικής, να βαφτίζουν όλα υπερκινητικά παιδιά, “παιδιά με ΔΕΠΥ” . Σίγουρα υπάρχουν παιδιά με ΔΕΠΥ όμως θεωρούμε ότι το να λέμε ότι όλα τα υπερκινητικά παιδιά έχουν ΔΕΠΥ είναι η εύκολη λύση.
Προτού αναρωτηθείτε αν το παιδί σας έχει ΔΕΠΥ σκεφτείτε το πιο απλό. Πόσο συχνά ξεσπάει την ενέργειά του κάπου; Ένα παιδί από την φύση του έχει αυξημένη ενέργεια.
Όταν όμως αντί να τρέξει, να παίξει, να πέσει, να χτυπήσει, μένει ξαπλωμένο ή καθισμένο σε ένα καναπέ παίζοντας παιχνίδια στο κινητό ή στον υπολογιστή, όλη αυτή η ενέργεια δεν διοχετεύετε κάπου.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, όταν το παιδί βρίσκεται σε έναν χώρο που δεν έχει πρόσβαση σε οθόνες, οπότε καλείται να παίξει, να μην μπορεί να συγκρατήσει την ενέργειά του.
Να είναι ανήσυχο, να είναι άτακτο και φυσικά να μην είναι συγκεντρωμένο. Κλείστε την οθόνη, γράψτε το παιδί σε ένα άθλημα, αφήστε το να παίξει στην παιδική χαρά και σίγουρα θα δείτε μεγάλη αλλαγή.
Τα παιδιά ΔΕΝ κοινωνικοποιούνται
Οι άνθρωποι είναι κοινωνικά όντα. Αυτό σημαίνει πως ένας άνθρωπος δε θα μπορέσει να επιβιώσει μακριά από όλους και από όλα χωρίς να έχει τουλάχιστον ψυχολογικά προβλήματα. Τα παιδιά μέχρι την ηλικία των 2 ετών δεν έχουν αναπτύξει ακόμη τις κοινωνικές τους δεξιότητες.
Θα τα δείτε να παίζουν μόνα τους και να μην ενδιαφέρονται να κάνουν ουσιαστικές φιλίες. Μετά την ηλικία των 2 όμως, ο άνθρωπος υπό φυσιολογικές συνθήκες ξεκινάει να ενδιαφέρεται να γνωρίσει κι άλλους ανθρώπους.
Δείτε ακόμη Ψηφιακός αυτισμός: Οι ηλεκτρονικές συσκευές προκαλούν αυτισμό τα παιδιά;
Όταν ένα παιδί όμως βρει την εύκολη λύση της διασκέδασης μέσω της οθόνης, δε θα ενδιαφερθεί να κοινωνικοποιηθεί με άλλα άτομα. Αφού έχει την οθόνη, που το διασκεδάζει, χωρίς να χρειαστεί να γνωρίσει νέα άτομα, που μπορεί και να ντρέπεται.
Με λίγα λόγια, αυτό το παιδί γίνεται ένα κλειστό, απομονωμένο παιδί που δεν ενδιαφέρεται να γνωρίσει φίλους και φυσικά οι ψυχολογικές επιπτώσεις που θα έχει αυτός του ο τρόπος ζωής, είναι τεράστιες.
Χάνουν το ελεύθερο παιχνίδι
Το ελεύθερο παιχνίδι είναι ένας όρος που χρησιμοποιούμε στους παιδικούς σταθμούς, όταν θέλουμε να περιγράψουμε εκείνη την στιγμή της ημέρας, όπου τα παιδιά μπορούν να κάνουν ό,τι θέλουν και να παίξουν με όποιον τρόπο θέλουν.
Μπορεί να σας φαίνεται παράξενο όμως το ελεύθερο παιχνίδι είναι το πιο σημαντικό μάθημα κατά την διάρκεια της ημέρας στους βρεφικούς σταθμούς και στα νηπιαγωγεία. Στο ελεύθερο παιχνίδι τα παιδιά μαθαίνουν το σώμα τους, αναπτύσσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες, ανακαλύπτουν τον χώρο και ανακαλύπτουν τα ταλέντα τους.
Αυτό ισχύει και στο ελεύθερο παιχνίδι του σπιτιού. Όταν ένα παιδί αντί να παίξει μέσα στο σπίτι ζωγραφίζοντας, διαβάζοντας, χτίζοντας κάστρα με τουβλάκια ή ότι άλλο του αρέσει, αλλά αντιθέτως, ασχολείται με μία οθόνη, μένει στάσιμο. Δεν μαθαίνει το σώμα του, δεν μαθαίνει τον χώρο, δεν ανακαλύπτει κανένα χόμπι και κανένα ταλέντο.
Συνηθίζουν στην παθητική ψυχαγωγία
Οι οθόνες κάνουν τα παιδιά να διασκεδάζουν με έναν παθητικό τρόπο. Δέχονται απλά τα ερεθίσματα και δεν αλληλοεπιδρούν. Φυσικά αυτό δεν ισχύει μόνο για τα παιδιά αλλά και για τους ενήλικες. Όταν λοιπόν ένα παιδί μαθαίνει μόνο να παίρνει και όχι να δίνει σχετικά με την ψυχαγωγία, τότε δεν μαθαίνει να κοινωνικοποιείται.
Δεν αναπτύσσει την πνευματική του ικανότητα και δεν μαθαίνει καμία κοινωνική δεξιότητα που θα το κάνει να αποκτήσει νέους φίλους και να κερδίσει με τον χαρακτήρα του, τους ανθρώπους που θέλει.
Διαβάστε όλα τα άρθρα για την παιδική ψυχολογία στο Daddy-Cool.gr
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου χωρίς την γραπτή άδεια από τον εκδότη.
Photo cover via: kyritsis-education.gr
Ειδήσεις σήμερα
- Νεκρό 10χρονο παιδί ξαφνικά από ανακοπή
- Οι 7 σειρές που τελειώνουν οριστικά τον Δεκέμβριο – Ποιες τις αντικαθιστούν
- Ντύσιμο Δεκέμβριου 2024: 15 festive ιδέες από την δουλειά μέχρι το ρεβεγιόν
- Αμαλιάδα : Ραγδαίες εξελίξεις – Συνελήφθη η Ειρήνη Μουρτζούκου – Βίντεο από τη σύλληψη
- Νεκρό 10χρονο παιδί ξαφνικά από ανακοπή