Αμφίπλευρος συντονισμός στα παιδιά: Τι είναι; Αμφίπλευρος συντονισμός είναι η ικανότητα χρήσης και των δύο πλευρών του σώματος την ίδια στιγμή με συντονισμένο και οργανωμένο τρόπο.
Αυτό μπορεί να σημαίνει τη χρήση και των δύο πλευρών συγχρόνως για να κάνουμε την ίδια ενέργεια όπως ο χειρισμός ενός πλάστη ή τη χρήση εναλλασσόμενων κινήσεων όπως το περπάτημα. Μπορεί, πάλι, να σημαίνει τη χρήση διαφορετικών κινήσεων για κάθε πλευρά, όπως το κόψιμο με το ψαλίδι, ενώ κρατάμε και ελέγχουμε το χαρτί με το άλλο χέρι.
Δείτε ακόμα Συμπτώματα αυτισμού χωρίς αυτισμό
Στο σημερινό άρθρο λοιπόν θα μάθουμε τι είναι ακριβώς ο αμφίπλευρος συντονισμός και μερικές δραστηριότητες που αφορούν τα παιδιά και στόχο έχουν να αντιληφθούν τα παιδιά την συμμετρία, να αναπτύξουν διαφορετικές δεξιότητες για κάθε χέρι και να αντιληφθούν καλύτερα το σώμα τους. Διαβάστε παρακάτω:
Τι είναι ο αμφίπλευρος συντονισμός;
Οι δεξιότητες του αμφίπλευρου συντονισμού κάνουν την εμφάνισή τους από την βρεφική ηλικία. Στα παιδιά βρεφικής ηλικίας αρέσει να κινούν ταυτόχρονα και τα δύο τους χέρια ή να ερευνούν ή να αγγίζουν διάφορα αντικείμενα. Η ταυτόχρονη κίνηση χεριών ή ποδιών είναι η συμμετρική κίνηση.
Καθώς το παιδί μεγαλώνει και αναπτύσσεται λοιπόν από την θέλησή του να κινηθεί μαθαίνει και να μπουσουλάει. Με τον ίδιο τρόπο μαθαίνει να χρησιμοποιεί και κάθε πλευρά του σώματός του με έναν ρυθμικό τρόπο. Συγκεκριμένα συγχρονίζουν τις δύο πλευρές τους. Πρώτα την μία πλευρά και μετά την άλλη.
Το μπουσούλημα μάλιστα αποτελεί ένα ζωτικής σημασίας γεγονός για την ανάπτυξη ενός παιδιού αφού δίνει τεράστιες ευκαιρίες στην ανάπτυξη των καλώς δεξιοτήτων του αμφίπλευρου συντονισμού.
Ο αμφίπλευρος συντονισμός, προετοιμάζει το παιδί να αντιληφθεί την προτίμηση του αριστερού ή του δεξιού του χεριού για κυρίαρχο. Αυτές οι κινήσεις ονομάζονται αμοιβαίες κινήσεις αμφίπλευρου συντονισμού.
Όσο το παιδί συνεχίζει να αναπτύσσεται, στην καθημερινότητα του συμβαίνουν μία ποικιλία από αμοιβαίες δεξιότητες αμφίπλευρου συντονισμού. Αυτές είναι το περπάτημα, το τρέξιμο ή η αναρρίχηση. Οι δύο πλευρές πράττουν το ίδιο έργο και η μία πλευρά κάθε φορά.
Στην συνέχει ακολουθεί η επόμενη φάση ανάπτυξης του αμφίπλευρου συντονισμού και αυτή η φάση ονομάζεται ασύμμετρη κίνηση. Αυτό σημαίνει πως και οι δύο πλευρές του σώματος. Οι πλευρές του σώματος είναι η δεξιά, η αριστερή και η πάνω – κάτω. Αυτές οι πλευρές εργάζονται μαζί.
Η κάθε πλευρά κάνει διαφορετική μεν αλλά συμπληρωματική εργασία δε προς την άλλη. Το ένα χέρι οδηγεί και το άλλο χέρι υποστηρίζει. Υπάρχουν δραστηριότητες συμμετρίας που θα μοιραστούμε μαζί σας παρακάτω.
Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι τα παιδιά μέχρι την ηλικία των τεσσάρων έχουν επιτύχει κάποιο μέτρο επάρκειας για την ανάπτυξη αυτής της δεξιότητας.
Αυτό όμως δεν σημαίνει πως η άλλη πλευρά παραμελείται. Στην πραγματικότητα η άλλη πλευρά είναι αυτή που έχει έναν σημαντικό ρόλο στο να διαδραματιστεί μία κίνηση. Για παράδειγμα, ως βοηθός κρατώντας το χαρτί την στιγμή που με το άλλο χέρι το παιδί ζωγραφίζει ή γράφει.
Τι είναι το αιθουσαίο σύστημα και πως επηρεάζει τον αμφίπλευρο συντονισμό;
Το αιθουσαίο σύστημα είναι αυτό που ρυθμίζει την θέση του σώματος σε σχέση με την βαρύτητα, την στάση του κορμού, την ισορροπία και την διατήρηση σταθερού οπτικού πεδίου. Μέσα από αυτές τις εξελίξεις λοιπόν παίζει ζωτικό ρόλο.
Τα παιδιά με φτωχή επεξεργασία του αιθουσαίου συστήματος μπορεί να καθυστερήσουν να αναδείξουν τις δεξιότητες του αμφίπλευρου συντονισμού. Έτσι, πολλοί εργοθεραπευτές συνιστούν την χρήση δραστηριοτήτων με κίνηση για την ενίσχυση μέσω του αιθουσαίου συστήματος, του αμφίπλευρου συντονισμού.
Μήπως το παιδί σας έχει δυσκολίες αμφίπλευρου συντονισμού;
Δεν είναι λίγα τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες στον αμφίπλευρο συντονισμό. Παρακάτω λοιπόν θα δούμε αναλυτικά ποιες είναι αυτές οι δραστηριότητες, που μπορείτε να υποβάλλετε στο παιδί, έτσι ώστε να διαπιστώσετε αν το παιδί έχει δυσκολία ή όχι. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι δραστηριότητες που προτιμούν οι εργοθεραπευτές και οι παιδαγωγοί.
Απλές δραστηριότητες συμμετρίας
Μπορείτε να φτιάξετε φούσκες χρησιμοποιώντας και τα δύο χέρια για να τις σπάσετε. Χωρίστε βαμβάκι σε τμήματα, κολλήστε σε χαρτί για να φτιάξετε μια εικόνα. Επίσης μπορείτε να σκίσετε λωρίδες από χαρτί, κολλήστε σε χαρτί για να φτιάξετε κολάζ. Πιέστε, τραβήξτε και πλάστε πηλό, στόκο, ζύμη για παιχνίδια ή αφρό μοντελισμού.
Άλλη μία ευχάριστη δραστηριότητα είναι να διαλύσετε κατασκευές από Lego και με τα δύο χέρια. Επίσης μπορείτε να πλάσετε πηλό ή ζυμάρι χρησιμοποιώντας πλάστη. Μη φοβηθείτε να παίξετε με κρουστά παιχνίδια, όπως για παράδειγμα τα ντραμς, χρησιμοποιώντας και τα δύο χέρια.
Επίσης θα τους αρέσει πολύ αν παίξετε με ένα παιχνίδι ακορντεόν. Ακόμη μία διασκεδαστική λύση είναι να παίξετε με μια μπάλα που ανοίγει και κλείνει. Γνωστό παιχνίδι στους παιδαγωγούς είναι και το παιχνίδι με κέρματα: συγκεντρώστε κέρματα σε μια σειρά, αναποδογυρίστε με κάθε χέρι στη μια άκρη μέχρι να συναντηθούν στη μέση.
Μία καλή λύση είναι να κάνετε και σκοινάκι. Αυτό είναι μία δραστηριότητα που θα βοηθήσει και στην σωματική κατάσταση του παιδιού. Χαρά και γυμναστική δηλαδή.
Παιχνίδι με μπάλα: πετάξτε και πιάστε την και με τα δύο χέρια.
Κάντε μια μπάλα να αναπηδήσει και με τα δύο χέρια, πετάξτε την ή σπρώξτε την πάνω σε ένα τοίχο και με τα δύο χέρια. Τέλος μπορείτε να περπατήσετε, να τρέξετε και να κολυμπήσετε.
Δραστηριότητες που απαιτούν διαφορετικές δεξιότητες για κάθε χέρι
Κόψτε διαφορετικά πράγματα με ψαλίδι: κόψτε καλαμάκια και τοποθετήστε ποικίλα κομμάτια για να φτιάξετε κοσμήματα, πλάστε ζυμάρι ή πηλό σε κομμάτια, φτιάξτε κολάζ με διάφορα κομμάτια που έχετε κόψει από ευχετήριες κάρτες. Είναι ένα χαρακτηριστικό παιχνίδι στους παιδικούς σταθμούς και στα σχολεία.
Επίσης μπορείτε να απλώσετε βούτυρο ή ό,τι άλλο θέλετε σε φέτες ψωμί, σε κράκερ και σε μπισκότα. Άλλη μία δημιουργική απασχόληση είναι να φτιάξετε κοσμήματα με χάντρες. Επίσης μπορείτε να ζωγραφίσετε ή να γράψετε αφού πρώτα βεβαιωθείτε πως το παιδί, καθώς ζωγραφίζει, κρατάει με το ένα χέρι το χαρτί.
Δραστηριότητες για την αντίληψη του σώματος
Μπορείτε να περπατήσετε παρέα ή να βάλετε το παιδί να σπρώξει ένα καρότσι. Πολύ βοηθητικό είναι το παιδί να μπουσουλάει στα τέσσερα με κινήσεις μπροστά, πίσω, στο πλάι, ανάλογα με τις οδηγίες που θα του δώσετε. Μπορείτε επίσης να το βάλετε να μπουσουλήσει σε δρόμο με εμπόδια.
Τέλος μία διασκεδαστική δραστηριότητα που συμπεριλαμβάνεται και στο θεατρικό παιχνίδι είναι να βάλετε το παιδί να μιμηθεί το περπάτημα ζώων. Μπορείτε να να το βάλετε να μιμηθεί τον γορίλλα, το γατάκι, το σκυλάκι και άλλα.
Διαβάστε όλα τα άρθρα για την παιδική υγεία στο Daddy-Cool.gr
Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου χωρίς την γραπτή άδεια από τον εκδότη.