Το μυστήριο με τα αγάλματα που περπατούν στο Νησί του Πάσχα. Που σταματά όμως η αλήθεια και που αρχίζει ο μύθος; Η πραγματικότητα ξεπερνά κάθε φαντασία, στο πιο απομονωμένο νησί στον κόσμου.
Υπάρχουν ορισμένοι τόποι πάνω στη Γη που αποπνέουν μια έντονη ατμόσφαιρα μυστηρίου και μια διάχυτη αίσθηση ιερότητας όπως το νησι του Πάσχα.
Γεώτρηση Κόλα: Το βαθύτερο μέρος του κόσμου που θεωρείται η Είσοδος της Κόλασης
Τα μονολιθικά γλυπτά που αναπαριστούν ανθρώπινες μορφές κατασκευάστηκαν από ηφαιστειακή τέφρα στο πιο απομονωμένο μέρος του κόσμου, στον Ειρηνικό Ωκεανό. Πώς μετακινήθηκαν, όμως, από το λατομείο στην ακτή, όπου στέκονται εδώ και 900 χρόνια; «Μα με τα πόδια» λένε οι ιθαγενείς, και οι επιστήμονες… ψάχνονται!
«Ο θαλάσσιος άνεμος χτυπούσε το πρόσωπό μου, καθώς σήκωνα το κεφάλι μου ψηλά για να δω τα 15 Μοάι που βρίσκονταν μπροστά μου. Με ύψος 12 μέτρα και με την πλάτη τους γυρισμένη στον ασταθή Ειρηνικό Ωκεανό και με αυτές τις άδειες κόγχες στα μάτια -που κάποτε ήταν στολισμένες με λευκά κοράλλια- τα αγάλματα ατένιζαν μυστηριωδώς το Νησί του Πάσχα»…
Έτσι ξεκινάει την περιγραφή της η δημοσιογράφος Σάρα Μπράουν του BBC που βρέθηκε στο πιο απομονωμένο νησί του κόσμου, όπως λέγεται, για να γράψει για την ιστορία του και κυρίως για τον μύθο που ακολουθεί τα αγάλματα που υπάρχουν εκεί.
Στο Νησί του Πάσχα ή Ράπα Νούι, όπως το αποκαλούν οι ντόπιοι, υπάρχουν διάσπαρτα 887 Μοάι. Τα 15 από αυτά στέκονται πάνω από το πέτρινο Ahu Tongariki, τη μεγαλύτερη κατασκευή τελετουργιών στο απομακρυσμένο και άγονο νησί της Χιλής.
Deja vu: Τι είναι και τι κρύβεται πίσω από τη μυστηριώδη αίσθηση οικειότητας
«Κοιτάζοντας τα υπερβολικά μεγάλα κεφάλια και τους κορμούς χωρίς πόδια, δυσκολεύτηκα να φανταστώ πώς αυτές οι γιγάντιες μονολιθικές φιγούρες – που ζυγίζουν έως και 88 τόνους και χτίστηκαν τουλάχιστον πριν από 900 χρόνια – θα μπορούσαν να έχουν φτάσει μέχρι εδώ. Αλλά δεν ήμουν μόνο εγώ που ήμουν μπερδεμένη. Ερευνητές απ’ όλο τον κόσμο προβληματίστηκαν για αιώνες σχετικά με τον τρόπο που αυτά τα βαριά αγάλματα μεταφέρθηκαν -προφανώς με τα χέρια- από το λατομείο όπου φτιάχτηκαν σε άλλο σημείο του νησιού», γράφει η Μπράουν.
Εικασίες έγιναν πολλές. Μία από αυτές λέει ότι χρησιμοποιήθηκαν κορμοί δέντρων για την κύλιση των αγαλμάτων. Μία άλλη μιλάει για βοήθεια που ήρθε από… εξωγήινους. Γιατί αν δεν ήταν εξωγήινοι ποιος θα μπορούσε να μεταφέρει στα χέρια τέτοιο βάρος;
Η λογική απάντηση ήρθε από τους αρχαιολόγους. Τα αγάλματα ήρθαν… περπατώντας. Αλλά όχι μόνα τους.
Simpsons: Οι απίστευτες προφητείες της σειράς για το 2024
Το Ράνο Ραράκου ήταν λατομείο που για 500 χρόνια, μέχρι τις αρχές του δέκατου όγδοου αιώνα, προμήθευε την πέτρα από την οποία είναι σκαλισμένα τα μονολιθικά γλυπτά
Το μυστικό, φαίνεται ότι βρίσκεται, απλώς, στο πάντρεμα ενός έξυπνου σχεδίου των ιθαγενών και της τέλειας γλυπτικής των αγαλμάτων. Αυτό είναι που επέτρεψε σε αυτές τις τεράστιες ανθρώπινες μορφές να «περπατήσουν» και να παραταχθούν κοντά στην ακτή. Αφού, λοιπόν, τα αγάλματα στάθηκαν όρθια τραβώντας τα με σχοινιά, οι Ραπανούι τα τραβούσαν στη συνέχεια από τη μία πλευρά στην άλλη, αυτά «λικνίζονταν» και σιγά σιγά μετακινούνταν. Ετσι δόθηκε η εντύπωση ότι «περπατούν» -και έτσι πέρασε στην ιστορία.
«Οι Ραπανούι χάραξαν τη βάση των αγαλμάτων και έφτιαξαν ορισμένες γωνίες έτσι, ώστε να είναι δυνατή η μετακίνηση», εξήγησε ο Καρλ Λίπο, ένας αρχαιολόγος που ειδικεύεται στα Μοάι.
Σημείωσε, δε, ότι «τα αγάλματα που περπατούν» αποτελούν μέρος των προφορικών παραδόσεων του Ραπανούι, που χρησιμοποίησαν τη λέξη «neke neke», δηλαδή «περπάτημα χωρίς πόδια» στη γλώσσα τους. «Αυτή είναι η φράση που θυμούνται οι πρεσβύτεροι όταν τους απαντούσαν στο πώς τα Μοάι μετακινήθηκαν σε τεράστιες αποστάσεις χωρίς μηχανήματα».
Αστέρια «κανίβαλοι» τρώνε πλανήτες : Τι δείχνει νέα μελέτη
Η Πατρίσια Ραμίρεζ, η οποία ζει στο νησί από τα πέντε της χρόνια και τώρα εργάζεται εκεί ως ξεναγός είπε στο BBC ότι «όλες αυτές οι δοξασίες και οι θρύλοι μεταδόθηκαν μέσα από τα τραγούδια, τα παιχνίδια και την ποίηση».
Τα ολοκληρωμένα αγάλματα που αναπαριστούν ανθρώπινες μορφές βρίσκονται στην ακτογραμμή του νησιού. Η μελέτη του Λίπο διαπίστωσε ότι τα ημιτελή αγάλματα που βρίσκονται ακόμη στο λατομείο και τα εγκαταλειμμένα που κείτονται στην άκρη των δρόμων του νησιού –δηλαδή αυτά που δεν κατάφεραν να μετακινηθούν– είχαν ευρύτερες βάσεις σε σχέση με το πλάτος των ώμων σε σύγκριση με τα αγάλματα που στέκονταν στο Ahu Tongariki. Είχαν, επίσης, γείρει κατά περίπου 17 μοίρες προς τα εμπρός, με αποτέλεσμα το κέντρο βάρους να τοποθετείται ακριβώς πάνω από το στρογγυλεμένο μπροστινό κάτω άκρο. Αυτές οι προσαρμογές επέτρεψαν στο άγαλμα να «λικνιστεί» από τη μια πλευρά στην άλλη και να μεταφερθεί στο τελικό σημείο.
Θιβέτ: Γιατί τα αεροπλάνα δεν πετούν πάνω από την Στέγη του κόσμου
«Αυτά τα χαρακτηριστικά υποδεικνύουν ότι τα μονολιθικά αγάλματα, που κατασκευάστηκαν από ηφαιστειακή τέφρα στην περιοχή Ράνο Ραράκου διαμορφώθηκαν σύμφωνα με τον ανθρώπινο τρόπο περπατήματος», είπε ο Λίπο, εξηγώντας ότι όταν περπατάμε, περιστρέφουμε το ισχίο μας και «πέφτουμε» προς τα μπρος. «Οι Ραπανούι ουσιαστικά δημιούργησαν μια δομή που θα μπορούσε να κάνει το ίδιο πράγμα. Καθώς το άγαλμα γέρνει προς τα εμπρός, κινείται για να κάνει ένα βήμα μπροστά».
Το γιατί οι Ραπανούι επέλεξαν να μετακινήσουν τα αγάλματα περπατώντας αντί να τα σύρουν ή να τα κυλήσουν πάνω σε κορμούς εξηγήθηκε από τον ίδιο ειδικό. «Το βάρος των γλυπτών θα είχε συνθλίψει τα κούτσουρα, ενώ το να συρθεί ένα τέτοιο τεράστιο γλυπτό θα απαιτούσε τεράστιο αριθμό ανθρώπινου δυναμικού.
Σε ένα νησί με τόσο λίγους πόρους, το «περπάτημα» στα αγάλματα ήταν η πιο αποτελεσματική μέθοδος.
Η δημιουργία των Μοάι ήταν μια διαδικασία δοκιμής και λάθους. Περίπου 400 αγάλματα παραμένουν μέσα και γύρω από το λατομείο σε διάφορα στάδια ολοκλήρωσης, μια ένδειξη ότι οι λιθοτεχνίτες χρησιμοποίησαν την κοιλάδα ως καλλιτεχνικό εργαστήριο για να πειραματιστούν με διαφορετικές μεθόδους πριν καταφέρουν να πετύχουν αυτό που θα έκανε την μετακίνηση των αγαλμάτων εφικτή. «Αυτό αποδεικνύει πραγματικά την ιστορία της χειροτεχνίας, των προσπαθειών και των αποτυχιών», είπε ο Λίπο.
Project Blue Beam: Η ακραία θεωρία συνωμοσίας που όσοι την αναζητούν πεθαίνουν μυστηριωδώς
Το να δώσουν μια ανθρώπινη εμφάνιση στα Μοάι ήταν σημαντικό για τους Ραπανούι, αφού τα χρησιμοποιούσαν σε τελετές για τους νεκρούς και για να τιμήσουν τους αρχηγούς τους.
Οι άνθρωποι του νησιού πίστευαν ότι ο κόσμος των ζωντανών και των νεκρών ήταν συνεχής. Δεν ήταν ικανοποιημένοι μόνο με το να θυμούνται τους προγόνους τους, ήθελαν να έχουν φυσικές εικόνες που να τους αντιπροσωπεύουν. Αυτά είναι τα αγάλματα Μοάι: τα πρόσωπα των νεκρών προγόνων.
Ο Λίπο, σύμφωνα με το www.protagon.gr σημείωσε ότι οι λιθοξόοι μπορεί να τραγουδούσαν την ώρα που «περπατούσαν» τα αγάλματα για να διατηρήσουν τον ρυθμό της κίνησης. Ωστόσο, ελάχιστα απομένουν από την προφορική ιστορία του λαού για να το επιβεβαιώσει αυτό. «Πολλά από τα τραγούδια και τις ιστορίες χάθηκαν λόγω του αποικισμού», είπε ένας ντόπιος. «Η πρώτη επαφή με τους Ευρωπαίους κατέστρεψε τον πολιτισμό. Το ίδιο συνέβη σε όλα τα νησιά της Πολυνησίας».
Ψυχές: Τα μυστικά της πεταλούδας και ο μύθος της μεταμόρφωσης
«Παρά την επιστημονική έρευνα που απαντά σε πολλές από τις περίπλοκες ερωτήσεις σχετικά με τα Μοάι, η έλλειψη προφορικής και γραπτής ιστορίας κρατά το νησί τυλιγμένο σε μυστήρια και θρύλους. Αλλά είναι αυτό το στοιχείο μυστηρίου που με παρέσυρε –και δεκάδες χιλιάδες άλλους τουρίστες κάθε χρόνο– σε αυτή την απομακρυσμένη κουκκίδα του κόσμου», γράφει η Σάρα Μπράουν, τελειώνοντας το κείμενο που δημοσιεύτηκε στο BBC.
Διαβάστε όλα τα περίεργα στο Daddy-Cool.gr
Ειδήσεις σήμερα
- Νεκρό 10χρονο παιδί ξαφνικά από ανακοπή
- Οι 7 σειρές που τελειώνουν οριστικά τον Δεκέμβριο – Ποιες τις αντικαθιστούν
- Ντύσιμο Δεκέμβριου 2024: 15 festive ιδέες από την δουλειά μέχρι το ρεβεγιόν
- Αμαλιάδα : Ραγδαίες εξελίξεις – Συνελήφθη η Ειρήνη Μουρτζούκου – Βίντεο από τη σύλληψη
- Νεκρό 10χρονο παιδί ξαφνικά από ανακοπή