Close

Τι σημαίνει Σασμός; Ιστορίες Βεντέτας

τι-σημαίνει-σασμός-οι-βεντέτες-στην-Ελλάδα-

Τι σημαίνει Σασμός; Ιστορίες Βεντέτας. Θα μάθουμε τι είναι ο Σασμός και θα μοιραστούμε μαζί σας μερικές ιστορίες πραγματικής βεντέτας.

Φέτος γνωρίσαμε μέσα από τους τηλεοπτικούς μας δέκτες την δραματική σειρά του Άλφα, Σασμό. Ο Σασμός κατάφερε να κερδίσει ένα μεγάλο μέρος των τηλεθεατών. Η ιστορία μιλάμε για μία παλιά βεντέτα στο νησί της Κρήτης. Μερικά χρόνια μετά τα παιδιά των δύο οικογενειών που είχαν την βεντέτα ερωτεύονται και όλα ξεκινούν από εκεί.

Τι σημαίνει όμως Σασμός; Σίγουρα αναρωτηθήκατε όταν είδατε τον τίτλο της σειράς. Κι εμείς μαζί σας. Αποφασίσαμε λοιπόν να κάνουμε μία μικρή έρευνα και μάθαμε τι σημαίνει σασμός αλλά και μερικές ιστορίες αληθινής βεντέτας στην Ελλάδα. Διαβάστε παρακάτω: 

Λίγα λόγια για την σειρά Σασμός

Η σειρά Σασμός είναι στην ουσία η μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου του Σπύρου Πετρουλάκη στις τηλεοπτικές μας οθόνες. Πριν από την σειρά μία μεγάλη μερίδα του κοινού είχαν διαβάσει το επιτυχημένο βιβλίο. Θα μοιραστούμε μαζί σας ένα απόσπασμά του.

Ο άντρας σηκώνει το χέρι του και σημαδεύει. Οι επτά πυροβολισμοί που ακούγονται ωχριούν μπροστά στην κραυγή του παιδιού: «Πατέρα…». Αλήθεια ή πλάνη; Τυχαίο γεγονός ή βεντέτα; Οι καταστάσεις περιπλέκονται και παίρνουν ανεξέλεγκτη τροπή.

Ακολουθεί δεύτερος θάνατος – αυτήν τη φορά μια γυναίκα. «Τις γυναίκες και τα κοπέλια δεν τα σκοτώνουν. Αλλού να ψάξετε για τον φονιά. Όχι στη βεντέτα…» Τα λόγια των μυστών ακούγονται ουτοπικά.

Δείτε ακόμα Η Ελληνίδα μάνα που υποστήριξε τον δολοφόνο της κόρης της

«Πάρε την κοπελιά μας και αλαργέψετε αμέσως από την Κρήτη. Δεν θα αργήσει να γίνει κι άλλο κακό. Φύγετε…» Μια μάνα μαζί με την κόρη της, εν μία νυκτί, εξαφανίζονται από προσώπου γης. Ένα κλειδί μένει κρεμασμένο στην πρόκα του τοίχου και μια μαντινάδα στέκει ατελείωτη.

Όρη και θάλασσες, τραγούδια και κατάρες, οργή και χάδι. Μέσα στις αντιθέσεις της φωτιάς, οι άνθρωποι χτίζουν τα όνειρά τους. Ωστόσο, η θέληση και το πάθος δεν αρκούν. Τα πάντα μπορούν να ανατραπούν ακαριαία.

Ένας ατέρμονος κύκλος αίματος συνεχίζεται και η παλιά βεντέτα, σαν εφιάλτης, σκορπά τον τρόμο ανάμεσα σε δυο χωριά της Κρήτης. Οι λέξεις ποτέ δεν είχαν αρκετή δύναμη για να περιγράψουν τόσο ακραία συναισθήματα. Τι θα μπορούσε να επιφέρει τη συμφιλίωση, τον πολυπόθητο Σασμό;

τι-σημαίνει-σασμός-οι-βεντέτες-στην-Ελλάδα-

Photo via: bestprice.gr

Μερικές από τις βεντέτες που συντάραξαν την Κρήτη

Μπορεί να θεωρούμε ότι οι βεντέτες είναι δημιούργημα λογοτεχνικών βιβλίων ή δραματικών τηλεοπτικών σειρών όμως στην Κρήτη και στην Μάνη για πολλά χρόνια οι άνθρωποι πίστευαν στο έγκλημα της αντεκδίκησης και κάπως έτσι ξεκινούσε μία βεντέτα.

Οι βεντέτες που συντάραξαν την Κρήτη σύμφωνα με τοπικά ειδησεογραφικά μέσα αλλά και τοπικά sites ήταν οκτώ. Συγκεκριμένα βεντέτα είχαν οι οικογένειες Σαρζετάκη και Πενταράκη το 1910 στα Χανιά και αιτία ήταν η τιμή.

Υπήρξαν 119 νεκροί σε αυτήν την βεντέτα και έληξε όταν ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελο Πεντάρης (Πενταράκης) ψήφισε για Πρόεδρο της Δημοκρατίας τον Χρ. Σαρζετάκη.

Δείτε ακόμα Βασίλης Τάκος: Ο πατέρας που δεν δίστασε να θάψει ζωντανά τα παιδιά του

Μία άλλη βεντέτα ήταν και αυτή με τον Γιάννη Παπαδονικολάκη το 1950 και πάλι στα Χανιά. Συγκεκριμένα τον σκότωσαν 32 χρόνια μετά την δολοφονία του αδερφού του, που είχε αποκαλύψει στον παπά του χωριού τους ένοχους του φόνου μίας γυναίκας.

Ακόμη βεντέτα είχε ξεσπάσει και ανάμεσα στο Γιάννη Φραγκιαδάκη και στον Μανούσο Βεϊσάκη το 1955, στον Ψηλορείτη. Η αιτία ήταν η υλοτόμηση ενός δάσους. Σε δύο ώρες σκοτώθηκαν 6 και έμειναν ανάπηροι 14 άνθρωποι. Σε αυτό το μακελειό εκτός από όπλα έπεσε μέχρι και χειροβομβίδα.

Το 1969 ο Δαμιανός Παρασύρης μαχαίρωσε στο δικαστήριο τον δολοφ@νο του αδερφού του 24 χρόνια μετά. Το 1987, οι οικογένειας Κουκουλά και Μποτανάκη στα Χανιά είχαν βεντέτα για τα πρόβατα. Από αυτήν την βεντέτα τρεις άνθρωποι έχασαν την ζωή τους και άλλοι τρεις τραυματίστηκαν.

Δείτε ακόμα Οι επιθέσεις με βιτριόλι στην Ελλάδα: Από την Κωνσταντίνα Κούνεβα στην Ιωάννα Παλιοσπύρου

τι-σημαίνει-σασμός-οι-βεντέτες-στην-Ελλάδα-

Photo via: astinomiko.gr

Το 1987 και πάλι ο Χαρίδημος Ι. Στριλιγκάς και ο Χαρίδημος Εμμ. Στριλιγκάς στα Λιβάδια του Μυλοποτάμου είχαν βεντέτα και συγκεκριμένα ανταπέδωσαν ένα φ@νικό. Αποτέλεσμα; Τέσσερις νεκροί. Το 1988 ο Γιάννης Παπαδόσηφος στο Ρέθυμνο σκ@τωσε τον δ@λοφόνο του γιου του στο Εφετείο του Πειραιά.

Συγκεκριμένα είχε κρύψει στα γένια του το όπλο. Τέλος οι οικογένειας Δικνυμάκη και Μουζουράκη το 1994 στο Πάτημα Αποκορώνου είχαν βεντέτα καθώς η οικογένεια Μουζουράκη ήθελε να πάρει εκδίκηση για τον θάνατο της μητέρας τους με αποτέλεσμα έξι νεκρούς.

τι-σημαίνει-σασμός-οι-βεντέτες-στην-Ελλάδα-

Photo via: iefimerida.gr

Τι είναι ο σασμός και ιστορίες με σασμούς στην Κρήτη

Ο σασμός είναι κρητική λέξη και χρησιμοποιείται για να περιγράψει την λήξη μίας βεντέτας. Συνήθως οι οικογένειες που προχωρούν σε σασμό ολοκληρώνουν τον σασμό τους με κουμπαριά ή γάμο για να είναι σίγουρο ότι εφόσον έγιναν πια μία οικογένεια, δεν θα ξανά υπάρξει βεντέτα.

Οι κλειστές κοινωνίες της Κρήτης και της Μάνης εξαιτίας της έλλειψης μόρφωσης είχαν συχνά βεντέτες. Ένας άνθρωπος που δεν μορφώνεται και ζει απομονωμένος σε βουνό κάτω από δύσκολες συνθήκες πολλές φορές βγάζει στην επιφάνεια τα άγρια ένστικτά του.

Υπήρχαν όμως άνθρωποι που προσπαθούσαν να μάθουν καλούς τρόπους στα παιδιά τους και είχαν έμφυτη την ενσυναίσθηση ακόμη κι αν στο σχολείο δεν πάτησαν ποτέ. Αυτοί οι άνθρωποι λεγόντουσαν μεσολαβητές και ήταν εκείνοι που προσπαθούσαν να πείσουν τις οικογένειες που βρίσκονταν σε βεντέτα να τα βρουν.

Δείτε ακόμα «Η Γαβριέλλα είναι νεκρή»: Το φριχτό τέλος της πιο γνωστής ιερόδουλης της Αθήνας που με το κρεβάτι της έσωσε χιλιάδες ζωές

Ο μεσολαβητής ήταν ένας τύπος ανθρώπου σαν τον αστυνομικό στον Σασμό. Άνθρωπος με κύρος που η τοπική κοινωνία λάμβανε σοβαρά υπόψιν τα λεγόμενά του κι έτσι μπορούσε εύκολα η γνώμη του να γίνει αρεστή ακόμη και σε περιόδους μεγάλης κρίσης.

Ήταν ένας άνθρωπος χαρισματικός που επιδίωκε την λήξη της βεντέτας καταφέρνοντας να χτυπήσει στο συναίσθημα τις δύο οικογένειες και να τις πείσει να μονιάσουν. Είχε ευφράδεια λόγου και σωστά επιχειρήματα, ήταν άνθρωπος εμπιστοσύνης στις τοπικές κοινωνίες και συχνά είχε κάποια μορφή εξουσίας. Παπάς, αστυνομικός και άλλα.

Τέλος ο μεσολαβητής δεν δίσταζε να κρατήσει μυστικά που αφορούσαν τις δύο οικογένειες για πάντα μέσα του έτσι ώστε να μην αναζωπυρωθεί η βεντέτα (spoiler alert). Αυτά τα μυστικά αφορούσαν τις δύο οικογένειες και αν μαθευόντουσαν μία νέα βεντέτα θα μπορούσε να ξεκινήσει.

Δείτε ακόμα «Μακάρι να μην το ‘πιανε ποτέ»: Το φριχτό τέλος της νικήτριας του Λόττο που όλοι ζήλευαν την τύχη της

Τέλος ο μεσολαβητής μπορούσε να γίνει και διαμεσολαβητής. Δηλαδή πολλές φορές οι υπόλοιποι κάτοικοι του χωριού τον έστελναν σε καυγάδες και σε βεντέτες για να ηρεμήσει αυτούς που μάλωναν. Έτσι ο διαμεσολαβητής πολλές φορές προλάβαινε και την αρχή μίας βεντέτας.

Κι επειδή ήταν ένας άνθρωπος χαρισματικός συνήθως όχι μόνο κατάφερνε να μονιάσει τις δύο οικογένειες αλλά να κάνει τα μέλη που είχαν την βεντέτα αδελφοχτούς. Οι αδελφοχτοί στην Κρήτη είναι πιο δεμένοι ακόμα και από τα αδέρφια.

Οι αδελφοχτοί έκοβαν την παλάμη τους και την ένωναν με την σκισμένη παλάμη του άλλου. Το αίμα των δύο ανθρώπων ενωνόταν και ορκίζονταν ο ένας στον άλλον ότι θα είναι για πάντα αδελφικοί φίλοι και κανείς δεν έσπαγε τον όρκο του μέχρι να φύγει από την ζωή.

Δείτε ακόμα Ο κόσμος απαιτούσε να εκτελεστούν: Οι 10χρονοι που βασάνισαν και σκoτωσαν ένα 2χρονο

Τώρα θα μου πείτε “ποιος στους σταματούσε από το να σπάσουν τον όρκο;”. Καταρχάς οι άνθρωποι των παλιών καιρών πίστευαν πολύ στην αξία του όρκου επειδή φοβόντουσαν το υπερφυσικό. Εκτός αυτού, όταν ένας από τους δύο έσπαγε τον όρκο όλο το χωριό τον γιούχαρε και τον αποξένωνε.

Από την άλλη όταν ένας δράστης σκ@τωνε, β@αζε ή έκανε κάποιο άλλο στυγερό έγκλημα και η οικογένεια του θύματος δεν επεδίωκε την αντεκδίκηση οι υπόλοιποι κάτοικοι του χωριού περίμεναν καρτερικά να συμβεί κάτι πολύ κακό στην οικογένεια του δράστη για να αποδοθεί “Θεία Δίκη”.

Ο μεσολαβητής επίσης δεν δίσταζε να παρευρεθεί στα δικαστήρια και να δώσει χρήματα για αποζημιώσεις με σκοπό την συμφιλίωση των οικογενειών. Αξίζει να σημειωθεί ότι πλέον δεν υπάρχουν μεσολαβητές στην Κρήτη αφού και οι βεντέτες ξεκινούν σιγά σιγά να αφανίζονται.

Οι συμβιβαστές

Ο Ψαρογιώργης (Καργάκης Γεώργιος), ήταν ένας από τους παλιούς Βορζανούς που έσωζε σε όλη τη ζωή του καταστάσεις. Ήταν από τους πρώτους αντάρτες του Πετρακογιώργη, έκανε πρόεδρος του χωριού, ήταν έξυπνος, νοικοκύρης, και ότι αναλάμβανε το έφερνε εις πέρας.

Φυσικά είχε τον σεβασμό του χωριού.  Ο Τσιλεκοδιονύσης και αυτός ή Διονύσης Φραγκιαδάκης, είχε και αυτός καθολική αποδοχή. Σοβαρός, και οι πάντες τον άκουγαν! Aσφαλώς, μέγας συμβιβαστής υπήρξε σε όλη τη ζωή του και ο παπά Αρμούτης (1866 -1964)

Από τη Γαλλία ο Αντρεογιώργης, του Αντρέα Νικολούδη ο πατέρας, ο Διονυσόκωστας, αλλά σπουδαίος παλιός συμβιβαστής μας λένε οι πολλοί, ήταν και ο γνωστός λυράρης ο Λευτέρης ο Γαλιανός!

Δείτε ακόμα Οι Άγγελοι του Ναγκίρεβ: Οι γυναίκες που σκoτωσαν όλους τους άντρες του χωριού για να ζήσουν με τους εραστές τους

Είναι πολλοί σίγουρα και μπορεί να αδικήσουμε κάποιους, όμως δεν θα πρέπει να παραλείψουμε, πως ένας καταξιωμένος μεσίτης υποθέσεων, που ζει ακόμα και σήμερα στα Βορίζα, είναι ο άνθρωπος, που έχει κάνει δεκάδες δύσκολους συμβιβασμούς στα Βορίζα, και τρείς συμβιβασμούς στη Γαλλία που έχει κι εκεί οξύθυμους ανθρώπους.

Έχει εμπειρίες στη ζωή του, γιατί έκανε χρόνια πρόεδρος, είναι καπετάνιος της πάνω ρίζας, αλλά παράλληλα έχει καλλιτεχνική φλέβα!
Είναι ευαίσθητος στις ανθρώπινες σχέσεις, κοινωνικός, τίμιος με ισχυρή προσωπικότητα, και έχει συναλλαχθεί με πολύ κόσμο!

Δεν είναι άλλος από τον γνωστό μας Στάθη Στιβαχτάκη η γνωστός σαν «Σωμαροστάθης»! Ο ίδιος θα δηλώσει: “Έχω κάνει μεσητιλικι σε σκοτωμούς, σε ξυλιές, σε κλεψες, χτηματικές διαφορές, και ούλοι ντως ετρέχανε στα δικαστήρια να βρούνε το δίκιο τους! Και ούλα ακυρωθήκανε!

Δείτε ακόμα Η πιο εύκολη ληστεία τράπεζας στην Αθήνα που έγραψε ιστορία

Πρίχου γενεί η δικάσιμη, επήγαινα εγώ και μιλούσα στους δικηγόρους, «ετσέ και τσέ, και τα βρήκανε οι αντίδικοι, δεν έχουν διαφορές και απαιτήσεις μεταγύ τους”!

Ενώ συνεχίζει λέγοντας: “Σήμερο μόνο γάργαλα βάνουνε, και κάνουνε χάζι στσι διαφορές των άλλω! Κιανείς δεν ενδιαφέρεται μπλιό για τον άλλο! Οι κοινωνίες εχαλάσανε!

Οι γυναίκες συμβιβάστριες

Φυσικά υπήρξαν και γυναίκες συμβιβάστριες. Ήταν κι αυτές γυναίκες χαρισματικές και κατάφερναν να πείσουν ακόμη και τον πιο δύσκολο άνθρωπο. Ήταν ιδιαίτερα έξυπνες και ώριμες και είχαν τις περισσότερες φορές σωστή κρίση.

Μία τέτοια γυναίκα που έκανε δεκάδες σασμούς ήταν και η Μαραγκομύραινα (Μαρία Μαραγκάκη) από την Γαλλία. Οι παλιοί θυμούνται όλες τις περιπτώσεις λεπτομερώς. Είχε μπει στην μέση ή την έβαζαν άλλοι σαν διαμεσολαβήτρια.

Διαβάστε όλα τα άρθρα για την μηχανή του χρόνου στο Daddy-Cool.gr

Απαγορεύεται η αναδημοσίευση του άρθρου χωρίς την γραπτή άδεια από τον εκδότη.